Gemma de Koning, Stryker: ‘Vinden en houden van talenten grootste uitdaging’

Gemma de Koning

Stryker is een van ’s werelds meest toonaangevende bedrijven in medische technologie en biedt innovatieve producten en diensten op het gebied van orthopedie, neurotechnologie, de ruggengraat en medische en chirurgische apparatuur. Supply chain-optimalisatie betekent voor VP Operations & Logistics EMEA Gemma de Koning per definitie nauwe samenwerking met ziekenhuizen. Want het draait uiteindelijk immers om de resultaten. ‘De échte winst in kwaliteit van zorg kunnen we behalen door samenwerking in de supply chain.’

Door Mirjam Hulsebos

Gemma de Koning werkte in verschillende sectoren en functies voordat ze terechtkwam in de supply chain. Ze werkte meer dan vijftien jaar bij IT-bedrijf Novell en maakte daarna de overstap naar American Medical Systems, waar ze onder andere Director Operations EMEA was. In haar huidige functie van VP Operations & Logistics EMEA bij Stryker combineert ze haar door werkervaring opgedane kennis van de IT met een klantgerichte insteek.

Waarom hamer jij zo op het belang van klantgerichtheid?

‘Bedrijven investeren over het algemeen veel geld in supply chain-optimalisatie, maar kijken daarbij vaak primair door een interne, procesmatige bril. Uiteindelijk draait het natuurlijk om de klant. Vanuit de supply chain gaat het dan om zaken als leverbetrouwbaarheid, wijze van aanlevering, informatievoorziening en service. Dat zijn ook precies de factoren waarmee wij ons als Stryker in de markt kunnen onderscheiden. Door samen met klanten na te denken over de ‘last mile’ en deze verregaand te automatiseren, kan de kwaliteit omhoog en kunnen tegelijkertijd ook de kosten omlaag. Hierdoor kunnen we zorgen dat iedereen efficiënter kan werken. Op die manier helpen we de patiëntenzorg te verbeteren.’

Hoe kom je aan jouw kennis, aangezien je geen achtergrond in supply chain management hebt?

‘Ik kom inderdaad niet uit de logistieke wereld, maar heb een achtergrond in IT en klantenservice. Ik ben hierin gerold en kom erachter dat mijn achtergrond juist een geweldige pre is in deze rol. Mijn meerwaarde zit er vooral in dat ik mensen van verschillende achtergronden en culturen bij elkaar kan brengen en kan verbinden, dat ik ze door elkaars bril naar hetzelfde thema laat kijken. Ik vraag mijn team en de business ook altijd expliciet om feedback: hoe kunnen we dingen slimmer doen? Wat vertellen klanten ons?

Als ik het heb over ‘mijn team’ dan bedoel ik in de eerste plaats mijn managementteam, inclusief de managers van de warehouses, kit rooms en klantenservice. Dat zijn mijn voornaamste aanspreekpunten. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk contact te onderhouden met de lagen daaronder, ook met medewerkers op de werkvloer, om vragen en feedback aan te moedigen. En om continue verbetering en innovatie te stimuleren. Want de medewerkers op de werkvloer zien wat er in de praktijk beter kan. Een manier waarop Stryker een innovatieve geest opbouwt, is door te luisteren naar de suggesties van zijn medewerkers op alle niveaus van de organisatie en actie te ondernemen op basis van hun ideeën.

Ik loop ook graag een dag mee in onze magazijnen en andere afdelingen waar ik mee te maken heb. Onlangs werkte ik een dag in een van onze kit rooms. Daar stellen we operatiekits samen. Als een patiënt een nieuwe heup of knie krijgt, dan leveren wij een kit met een aantal verschillende maten van implantaten die aansluiten bij wat de chirurg vooraf heeft opgegeven. Wat daarvan niet wordt gebruikt, wordt weer teruggestuurd naar ons. In die kit room ervoer ik aan den lijve hoeveel complexiteit er in dat proces zit. Ik wist dat wel, maar pas als je er zelf middenin zit, realiseer je je hoe gecompliceerd die taak is en hoeveel extra controles erbij komen kijken. Ik heb toen wat ideeën opgedaan om dit proces toch wat beter te ondersteunen met IT. Die moet ik nog uitwerken, maar ik heb wel een lijn in gedachten. Hierbij komt mijn achtergrond in de IT goed van pas. Ik ben geen techneut, maar ik weet wel wat er technisch mogelijk is.’ … … …

Gemma de KoningMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 1 – 2019.