Snel schakelen in het warehouse met order management

De efficiëntie in het warehouse hangt in grote mate af van de integratie met de rest van de keten. Op de Supply Chain Day werd duidelijk dat steeds meer bedrijven daarom naast een warehouse ook een order management systeem implementeren.

Door Marcel te Lindert

Een voorbeeld is Wehkamp, dat vanuit het nieuwe distributiecentrum in Zwolle een groot aantal verschillende stromen ziet aankomen en vertrekken. Harold Geerts maakt onderscheid tussen same-day- en next-day afleveringen, maar noemt ook de retouren van consumenten en de retouren richting alliantiepartners zoals C&A en Hunkemöller. ‘Die verkopen hun artikelen via Wehkamp, maar vragen om de voorraad terug te sturen als een artikel uit de collectie gaat. Dat kan leiden tot een groot aantal extra retourpicks’, vertelt de zzp’er, die door Wehkamp tijdens de nieuwbouw is ingehuurd als programmaleider IT. Hij sprak op eigen titel.

Wehkamp gebruikt het order management systeem (OMS) van MP Objects om inzicht in alle stromen te krijgen. Dat is met name belangrijk in het managen van de zevenhonderd leveranciers. Wehkamp wil dat geleverde goederen binnen twee uur na het lossen van de vrachtauto beschikbaar zijn voor verkoop. Geerts: ‘Dat lukt alleen als leveranciers hun informatie zoveel mogelijk vooraf digitaal aanleveren. Dat is een grote uitdaging, met name in de mode-industrie waarin een elektronisch verzendbericht nog lang geen vanzelfsprekendheid is. In het OMS voeren we die informatie nu zelf in, maar de volgende stap is dat we met leveranciers in discussie gaan over het automatisch aanleveren daarvan.’

DHL Global Forwarding zocht een systeem om snel en efficiënt overzeese startups in Europa te bedienen. Voor een jong bedrijf uit Nieuw-Zeeland vond de expeditietak van DHL een geschikt warehouse in de buurt van Schiphol, eigendom van logistiek dienstverlener Hogenhout. Het Istia-platform waarop dit warehouse draait, bleek bijzonder geschikt om de nieuwe klant aan te haken. Binnen veertien dagen draaide de operatie. ‘Het gaat om een kleine klant die ons in het begin nog niet veel oplevert. Dan zitten we niet te wachten op een maandenlang project om IT-systemen te koppelen’, vertelt Jeroen Schutten van DHL.

Istia spreekt zelf over een social business-platform. Op basis van een structuur die vergelijkbaar is met LinkedIn of Facebook kunnen bedrijven eenvoudig partners uitnodigen om aan te haken en informatie zoals orders en facturen delen. Functionaliteit op het gebied van order, transport en warehouse management maakt het mogelijk om processen op het platform te draaien. Schutten: ‘De klant in Nieuw-Zeeland kan zelf producten aanmaken en orders ingeven, maar heeft ook realtime inzicht in voorraadniveaus en zendingen. Dit platform is ideaal om snel te kunnen schakelen met dit soort klanten.’