Gebrek aan transparantie bij merken maakt consument argwanend

merken

Een gebrek aan transparantie van merken over de totstandkoming van een product wekt steeds vaker argwaan. Zeker 84 procent van de Nederlanders wil meer inzicht in het productieproces en de herkomst van producten. Dat blijkt uit een onder duizend Nederlanders gehouden peiling van Portera Technology, specialist in technologie en business consulting.

Een groot deel van de Nederlandse consumenten verdenkt merken van misleiding (28%). Daarnaast maken ze zich zorgen om de slechte werkomstandigheden (20%) en uitbuiting van lokale producenten (15%) bij de totstandkoming van een product. Een kleiner deel van de Nederlandse consumenten verdenkt merken van het negeren van de coronamaatregelen (12%) en onhygiënische productie (11%). Slechts 14 procent van de ondervraagden vertrouwt erop dat alles in orde is.

Opvallend is het verschil in vertrouwen tussen de jonge en oudere generatie consumenten. Zorgen over misstanden in het productieproces, zoals misleiding en slechte werkomstandigheden, blijken vooral te leven onder de jonge generatie consumenten, toont de Portera-peiling aan. In de leeftijdscategorie 18 t/m 24 jaar gelooft slechts 5 procent van de consumenten dat alles in orde is, terwijl dit in de leeftijdscategorieën 55 t/m 64 jaar en 65+ gestaag oploopt naar ruim 21 procent.

Generatie Z

Met het toetreden van Generatie Z tot de consumentenmarkt kunnen merken niet langer rekenen op vertrouwen en is het bieden van transparantie in het productieproces een belangrijke manier om een vertrouwensrelatie op te bouwen, constateert Portera-oprichter Baris Kavakli. ‘Merken konden vroeger rekenen op gegeven vertrouwen, tegenwoordig staat bewijsvoering centraal. Consumenten willen in gesprek met merken en zijn gemotiveerd om de waarheid over producten en organisaties te achterhalen. En waar dit de consument niet volledig duidelijk is, worden organisaties publiekelijk verdacht van greenwashing.’

Transparantie noodzakelijk

Volgens Kavakli laten de resultaten uit het onderzoek zien dat deze ontwikkeling onder de consumenten uit Generatie Z alleen maar verder zal toenemen. ‘Om het vertrouwen van deze consumenten te winnen, is transparantie absolute noodzaak. Merken zullen moeten werken aan open communicatie, waarbij het inkoopbeleid, met tussentijdse kwaliteitscontroles, certificering, duurzame productie en de volledige supply chain inzichtelijk wordt gemaakt. Juist in tijden van crisis is het vertrouwen van consumenten belangrijk om continuïteit te garanderen’, aldus Kavakli.