Eugene Kersjes: ‘Hergebruik zit al tientallen jaren in het DNA van Ricoh’

Eugene Kersjes

Eugene Kersjes vervulde bij printerleverancier Ricoh en voorganger Nashuatec diverse managementfuncties. Op een donderdagmiddag in 2010 werd hij gevraagd of hij de EMEA-supply chain wilde gaan leiden, omdat de vorige directeur ontslagen was. ‘De dinsdag daarop zat ik al hier. Vond ik wel mooi, hoor. Mijn vader en mijn vrouw werkten in de transportwereld, als student verdiende ik bij als vrachtwagenchauffeur en in dienst was ik commandant bij een transportpeloton. In mijn studie bedrijfseconomie lagen ook wel logistieke accenten. Maar dat wisten ze op het hoofkantoor in Londen niet…’

Door Caroline Linssen

Ricoh startte in 1936 in Japan als producent van lichtgevoelig papier. Meer dan tachtig jaar later heeft het bedrijf wereldwijd meer dan 100.000 medewerkers die alles, van kantoormachines tot software en toner, zelf produceren. De apparaten en service-onderdelen komen hoofzakelijk uit China, Japan, Thailand en de VS. Cartridges en flessen met toner worden ook in Frankrijk en Engeland gemaakt. Wereldwijd zet Ricoh €17 miljard om, waarvan het grootste deel op de thuismarkt in Japan; Europa is nummer 2 met €4 miljard.

De EMEA-regio wordt geleid vanuit Londen. De 24 landenorganisaties hebben eigen verkoopmensen en service engineers, maar de supply chain wordt centraal vanuit Bergen op Zoom aangestuurd. Kersjes: ‘Dat is vanwege de strategische ligging. De operationele werkzaamheden in ons Europese distributiecentrum, acht voetbalvelden groot, zijn helemaal uitbesteed aan onze partner DHL. Dat gebeurt in een pand van Ricoh, met onze inrichting, automatisering en processen.’

Wat was je eerste uitdaging?

‘De supply chain-organisatie van Ricoh had nauwelijks contact met de landenorganisaties en fabrieken. Intern werkten de afdelingen niet voldoende samen, het personeelsverloop was meer dan 30 procent en de invoering van het nieuwe ERP-systeem ging niet goed. Ik heb het managementteam teruggebracht van elf naar drie en afscheid genomen van personeel dat niet paste in de nieuwe structuur. Daarna intensiveerden we de contacten met de landenorganisaties en fabrieken om te kijken waar we samen processen konden verbeteren. Nu zijn wij de organisatie met de hoogste medewerkerstevredenheid in Europa en staat er een stabiele organisatie.

Ik ben heel trots op mijn superteam, ruim honderd mensen in drie afdelingen. Order Fulfilment houdt contact met de EMEA-verkooporganisaties en onze fabrieken. Zij zorgen voor demand planning en voorraadmanagement. Operations regelt inbound en outbound transport, opslag en de handling in onze distributiecentra. Ze plannen samen met DHL het configuratiewerk voor onze machines, inclusief software-settings en het invoeren van specifieke bedrijfsinformatie; DHL voert dat uit. Finance, Strategy & Business Excellence zorgt voor onze kwaliteitssystemen, analyses en projectmanagement.’ … … …

Meer lezen?

Lees nu het complete interview op iPad- of Android-tablet >>

of

neem een print-abonnement >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 6 – 2018.