Duurzaamheidscertificering voor webshops

duurzaamheidscertificering voor webshops

Milieuvriendelijkere verpakkingen, zo min mogelijk uitstoot bij de bezorging, een groeiend aanbod van producten met duurzaamheidsvoordelen en minder retouren… Thuiswinkel.org heeft een onafhankelijke duurzaamheidscertificering voor webshops geïntroduceerd. De branche wil zo laten zien dat het bedrijfsleven onderdeel is van de oplossing van de huidige klimaatuitdagingen.

Aan de pilot voor de duurzaamheidscertificering werd deelgenomen door de webshops van Bever, Decathlon, De Bijenkorf, Essenza Home, Flinders, Gamma en Karwei (Intergamma), Livera, MetOlijf.nl, Plantje.nl en Prins Petfoods. Zij voldoen nu aan de eisen van de zes duurzaamheidsthema’s die belangrijk zijn voor de e-commercesector.

‘Thuiswinkel.org wil webshops stimuleren, aanjagen en handvatten geven. Het uiteindelijke doel is dat alle bedrijven in beweging komen en steeds duurzamer worden op ieder vlak van de bedrijfsvoering’, aldus Marlene ten Ham, algemeen directeur van de belangenvereniging van e-commercebedrijven.

Serieuze stappen op het gebied van duurzaamheid

De Thuiswinkel Duurzaamheidscertificering geeft de consument de zekerheid dat een webshop serieuze stappen zet op het gebied van duurzaamheid. Het e-commercebedrijf voldoet met het certificaat aan alle wettelijke én meerdere bovenwettelijke eisen op het gebied van strategie, circulaire economie, productaanbod, verpakken, bezorgen en retouren.

De eisen hiervoor zijn samen met milieuorganisaties, specialisten uit de wetenschap en het bedrijfsleven geformuleerd en vastgesteld door een onafhankelijk comité van deskundigen. De jaarlijkse toetsing wordt uitgevoerd door een eveneens onafhankelijke certificerende instelling (ICTRecht).

Wet- en regelgeving vanuit Brussel en Den Haag

‘Ook onze sector moet verantwoordelijkheid nemen en actief inzetten op duurzame groei’, aldus Ten Ham. Een extra reden om te verduurzamen, is de wet- en regelgeving vanuit Brussel en Den Haag waar bedrijven de komende jaren aan moeten voldoen, onder andere op het gebied van productaanbod en verpakken. ‘De duurzaamheidscertificering helpt bedrijven om hier alvast op te anticiperen.’

Bovendien winkelt de consument ook steeds bewuster: 34 procent laat duurzaamheid nu al meewegen bij zijn keuze, blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor 2023. Twee op de drie consumenten willen die stap ook maken, maar weten niet goed hoe. De duurzaamheidscertificering is een middel om de consument hierin op een onafhankelijke manier op weg te helpen.

Certificeringseisen worden in de toekomst strenger

‘De eisen die we stellen zijn ambitieus maar haalbaar, daar is uitgebreid op getest. Thuiswinkel.org neemt haar verantwoordelijkheid omdat ze wil bouwen aan een toekomst waarin de sector gezond is, kan blijven innoveren en vooral ook een positieve bijdrage levert aan mens en milieu’, aldus Ten Ham, die benadrukt dat duurzaamheid nooit ‘af’ is.

Met de duurzaamheidscertificering heeft de e-commercesector nu de eerste stap gezet. De certificeringseisen zullen in de toekomst strenger worden en aangevuld met nieuwe thema’s, zoals sociale verantwoordelijkheid en energieverbruik. Bedrijven groeien zo mee in het verduurzamingsproces, en daarmee neemt ook het aanbod aan producten met duurzaamheidsvoordelen toe.