Benut de kracht van je toeleveranciers

toeleveranciers

Een hechte, strategische samenwerking met je belangrijkste leveranciers, dat is het geheime wapen om als bedrijf de huidige supply chain-uitdagingen te doorstaan. Om dit te bereiken, is wel een complete herziening van de inkoopfunctie nodig, schrijven vier topexperts van de Boston Consulting Group in het boek Profit from the source. Inkopers hebben van oudsher weinig status binnen een bedrijf en schoppen het zelden tot CEO. Volgens medeauteur Daniel Weise begint dit echter langzaam te veranderen. ‘Dat zie je bijvoorbeeld bij Apple.’

CEO’s van grote multinationals staan voor ongekende uitdagingen. Nooit eerder was hun job zo heftig en complex. Inkoopprijzen vliegen omhoog, levertijden van toeleveranciers zijn lang en onvoorspelbaar, de vraag zwiept alle kanten op, de concurrentie is moordend en strenge regelgeving dwingt tot CO2-reductie. Om winst te maken, moet alles ook veel sneller. Hoe zorg je binnen zulke duizelingwekkende omstandigheden ervoor dat jouw bedrijf overleeft, sterker wordt en wellicht als winnaar uit deze mondiale supply chain-crisis komt? Dat kan volgens ‘Profit from the source’ alleen door Inkoop een veel grotere stem in het kapittel te geven, op directieniveau, en door veel meer gebruik te maken van de kracht van toeleveranciers.

Bij toeleveranciers ligt namelijk de sleutel om tekorten aan kritische componenten in de toekomst te voorkomen, om de time-to-market significant te versnellen en de prijs-kwaliteitverhouding van producten voortdurend te optimaliseren. Toeleveranciers beschikken over hoogwaardige R&D-kennis die nodig is om innovatieve producten te maken en supply chains te verduurzamen. Inkopers die alleen op prijs sturen – wat bij de meeste bedrijven gebeurt – lokken gedrag uit waarbij toeleveranciers deze kennis voor zich houden en zich niet constructief opstellen richting ketenpartners. Leveranciers die worden uitgeknepen, zullen de minimaal noodzakelijke kwaliteit leveren, de kantjes er vanaf lopen en alles aangrijpen om de afgesproken prijs in een later stadium weer op te laten lopen.

Maar dat kan ook heel anders… … …

Verder lezen?

toeleveranciersHet volledige artikel is exclusief te lezen voor (digitale) abonnees. Heb je al een abonnement? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen abonnee en wel nieuwsgierig naar de rest van het verhaal? Neem nu een abonnement!
>>
https://shop.supplychainmedia.eu/product/digitaal/