Bedrijven zien grootste waarde in transport visibility

arbeidsmarkt

Transport visibility – het tracken en traceren van goederen in de supply chain – heeft van alle capaciteiten van transportmanagement de komende twee jaar de grootste waarde. Die mening is 43 procent van de bedrijven toegedaan, blijkt uit het nieuwe benchmarkonderzoek voor de transportsector van Descartes. 

Het onderzoek van Descartes werd dit jaar voor de zevende keer uitgevoerd. Met de grote waarde die bedrijven toekennen aan transport visibility, is het ook niet verrassend dat meer dan de helft van de respondenten (52%) visibility als hun grootste investering op het gebied van transportmanagement voor de komende twee jaar beschouwt.

Impact chauffeurstekort

De respondenten verwachten ook dat in de komende vijf jaar het chauffeurstekort de grootste impact heeft op transportmanagement. Naast het chauffeurstekort (42%) en de capaciteit van carriers (40%), is het opvallend dat de verwachte impact van hogere brandstofkosten op de bedrijfsvoering met 40 procent beduidend hoger ligt dan vorig jaar (25%).

Over het algemeen geldt dat bedrijven blijven investeren in transportmanagement. Maar liefst 65 procent van de respondenten geeft aan deze investeringen te verhogen. 31 procent handhaaft het bestaande investeringsniveau en slechts 4 procent geeft aan de investeringen in transportmanagement te verlagen.

Groei-investeringen

Bedrijven die financieel gezien het best presteren, zullen ook het grootste deel van de groei-investeringen voor hun rekening nemen. Zo is het twee keer zo waarschijnlijk dat juist deze bedrijven het percentage van hun investeringen in transportmanagement verhogen in vergelijking met financieel minder presterende bedrijven.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de kans veel groter is dat deze financieel goed presterende bedrijven geen obstakels hebben bij het verkrijgen van investeringen in transportmanagement (41%) dan hun slecht presterende tegenhangers (26%).