Auping had flink last van verstoorde supply chain

Auping

Beddenfabrikant Auping kampte vorig jaar als gevolg van de corona-uitbraak met flinke problemen bij de leverantie van matrassen. De supply chain in de branche raakte behoorlijk verstoord door problemen met toeleveranciers enerzijds en een sterke toename van de vraag anderzijds. Bij Auping leidde dat tot een dubbel zo lange levertijd.

‘Bij Auping hebben we te maken gehad met een verdubbeling van de levertijd’, beaamt topman Jan-Joost Bosman van de Deventer beddenfabrikant in het radioprogramma BNR Zakendoen. ‘Maar we zijn nu weer terug op het niveau dat we gewend zijn.’ Dat juist Auping zoveel hinder ondervond, heeft alles te maken met de sterk wisselende vraag vorig jaar.

‘Omdat er eerst sprake was van een terugval in de omzet, zijn toeleverende fabrieken van onderdelen van bedden en matrassen op de rem gaan staan. Maar toen de consumenten na de zomer meer en meer bedden, matrassen en meubelen gingen kopen, schoot de vraag door het dak en ontstond een enorme verstoring in de supply chain. Dat is tot op de dag van vandaag nog steeds wel aan de hand’, aldus Bosman.

Geen voorraad

Auping produceert grotendeels op order. Een dergelijke, onberekenbare toelevering van grondstoffen is dan behoorlijk problematisch, erkent Bosman. ‘Als je bij ons een bed of matras samenstelt, gaan we die daarna produceren. Dan laten we ook pas de grondstoffen binnenkomen. We hebben dus geen voorraad eindproduct op de schappen liggen. We varen daarin scherp aan de wind, maar dat is een bewuste keuze.’

Belangrijkste reden voor deze manier van produceren is om de natuurlijke grondstoffen zo laat mogelijk in het productieproces uit de aarde te onttrekken. Daarmee beschikt Auping bovendien over veel meer werkkapitaal. ‘Ons geld zit niet vast in grote voorraden die in een magazijn liggen. Daardoor hebben we weer geld beschikbaar voor investeringen in het merk, innovatie en de transitie naar circulaire matrassen’, aldus Bosman.

Bron: BNR Nieuwsradio