Albert Heijn bespaart 20 miljoen kilo verpakkingsmateriaal

Albert Heijn

Albert Heijn (AH) wist in 2023 het gebruik van verpakkingsmateriaal met 5,9 miljoen kilo terug te dringen. Daarmee is de supermarktketen geslaagd in de doelstelling om vóór 2025 20 miljoen kilo aan verpakkingen te besparen ten opzichte van 2018. Dat is twee jaar eerder dan verwacht.

Albert Heijn richt zich op verduurzaming van verpakkingen door het gebruik van materiaal te minimaliseren, gerecycled materiaal in te zetten, verpakkingen te hergebruiken en met producten te werken die gedeeltelijk gemaakt zijn van biogrondstoffen. Op deze manier maakt AH zo efficiënt mogelijk gebruik van materiaal. De focus voor 2025 is nu om de huismerkverpakkingen zo te ontwerpen dat ze later gerecycled kunnen worden.

Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit en Duurzaamheid: ‘Het is heel bijzonder dat we deze mijlpaal van maar liefst 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal twee jaar eerder hebben bereikt dan verwacht. We hebben vanuit onze missie ‘‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’’ hard gewerkt om onze doelstelling te realiseren’, aldus Scholte op Reimer.

Veel verpakkingen zijn nodig om voedsel langer houdbaar te maken en voedselverspilling tegen te gaan. AH blijft volgens haar echter inzetten op het verminderen van de hoeveelheid materiaal van die verpakkingen en maakt deze – waar mogelijk – volledig geschikt voor hergebruik. ‘Zo leveren wij als Albert Heijn een belangrijke bijdrage aan een circulaire economie, waarin afval grondstof is voor nieuwe producten.’

Grote en kleine initiatieven

Grote en kleine initiatieven hebben geleid tot het behalen van de doelstelling. Naast de reductie en verduurzaming van verpakkingen is vermindering van karton- en papiergebruik in de winkel prioriteit. Zo zijn bijvoorbeeld de dozen van citrusfruit, brood en trostomaten vervangen door herbruikbare, inklapbare kratten. Dit komt neer op een besparing van 2,9 miljoen kilo karton per jaar.

De komende maanden krijgen bovendien 54 kaasproducten een envelop-verpakking, waarmee ook weer jaarlijks 400.000 kilo plastic bespaard wordt. Ook krijgt de yoghurtverpakking van De Zaanse Hoeve een ovale in plaats van een ronde vorm. Hierdoor kunnen meer producten op dezelfde oppervlakte mee op transport, een logistieke verbetering.

Om sneller te verduurzamen, werkt Albert Heijn met verschillende partners samen. Zo werd vorig jaar een samenwerking gestart met technologiebedrijf Avantium, om polyethyleen furanoaat (PEF) te gebruiken voor verschillende verpakkingsvormen, zoals sapflessen. PEF is een 100 procent plantaardig en circulair materiaal.

AH Packathon 2024

Een ander initiatief van de supermarkt is de AH Packathon. Bij de eerste editie in 2023 werden duurzame denkers, creatieve ontwerpers en andere experts uitgenodigd om te werken aan duurzame verpakkingsinnovaties. Voor de AH Packathon 2024-editie doet Albert Heijn een oproep aan klanten om hun verpakkingsirritaties te delen.

Albert Heijn, leveranciers en experts gaan vervolgens concreet aan de slag met vijf verpakkingen om deze verder te verduurzamen en het gemak voor de klant te verbeteren. De deelnemende klant is bij de Packathon als vip te gast bij Albert Heijn om de oplossingen te beoordelen. De tweede editie van de AH Packathon wordt in mei van dit jaar gehouden.