‘WMS vormt ruggengraat van e-commerce logistiek’

e-commerce logistiek

Logistiek dienstverleners doen er goed aan zich nu al te richten op digitalisering. Efficiënte en flexibele warehouse management software vormt namelijk de ruggengraat van succesvolle e-commerce logistiek, stelt softwarespecialist CIM Logistics. Extra belangrijk nu de digitale handel booming is. De studie ‘E-commerce strategieën voor middelgrote ondernemingen’ voorspelt zelfs dat over vijf jaar meer dan één op de vier euro’s online zal worden omgezet, de levensmiddelenhandel uitgezonderd. Voor de logistiek betekent dit dat men continu voorbereid moet zijn op hoge volumes.

‘Vooral de intralogistiek in de digitale handel wordt gekenmerkt door een hoge mate van dynamiek en snel veranderende eisen’, zegt Daniel Wöhr, persvoorlichter bij CIM Logistics, een leverancier van warehouse management systemen (WMS). ‘Vooral in de e-commerce sector gaat het erom een magazijn flexibeler, efficiënter en sneller te maken’, aldus Wöhr. Moderne warehouse management software speelt een centrale rol in het bereiken van dit doel.

Zo biedt digitaal magazijn- en supply chain management bedrijven veel tijdsbesparing. Functies als one-scan picking, orderanalyse en -samenvoeging, tweetraps picking of multi-order picking verkorten de route-, handling- en picktijden aanzienlijk en hebben zo grote invloed op de efficiëntie. In de digitale sector geldt dit zelfs nog meer dan bij het klassieke orderpicken. En ook het verzendproces kan worden versneld door middel van geschikte software voor magazijnbeheer of verzending.

Retourzendingen tijdvreters in het magazijn

Enorme tijdvreters in het magazijn zijn ook de artikelen die door de klant worden geretourneerd. ‘De nog steeds hoge retourpercentages in de online handel stellen veel bedrijven voor grote problemen’, zegt Wöhr. Hij noemt twee aspecten van de manier waarop logistiek dienstverleners deze uitdaging kunnen aangaan: zo verhoogt een door software ondersteund kwaliteitsbeheer de leveringsbetrouwbaarheid en -kwaliteit voor de eindklant, waardoor het retourpercentage wordt verlaagd.

Ook een efficiënt retourenbeheer is van essentieel belang om de logistieke kosten te drukken. Een door software ondersteund retourproces van de klant naar de leverancier organiseert het opnieuw opslaan of direct weer verzenden van retourzendingen, regelt de eventueel nodige controlewerkzaamheden en beheert de retourvoorraad. Bovendien registreert de software welke artikelen om wat voor redenen worden geretourneerd en hoe vaak, zodat passende verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.

Voorraden verminderen

Een WMS maakt het ook mogelijk om de voorraden in het magazijn of door de hele supply chain op een intelligentere manier te beheren. Een dergelijk systeem kan snel en gemakkelijk overtollige voorraden identificeren en verminderen. De software signaleert ook verouderde voorraad en verwijdert die uit het magazijn. Bedrijven beschikken daardoor niet alleen over meer opslagruimte op dezelfde oppervlakte, maar profiteren ook van lagere kosten, een hogere leveringsbetrouwbaarheid en kortere levertijden.

Naast voorraadbeheer is ook resource management een belangrijke pijler voor succes. De software zorgt voor een optimale verdeling en planning van resources, dat wil zeggen personeel en machines, in het magazijn. Medewerkers hebben zo op elk moment en overal een overzicht van de beschikbare en gebruikte resources in het magazijn. In overzichtelijke dashboards worden de gegevens zo weergegeven dat ze snel en intuïtief kunnen worden bekeken.

‘Gedigitaliseerde procesbesturing is dus de basis voor de optimalisatie van het hele intralogistieke proces’, vat Wöhr samen. Het maakt processen sneller, flexibeler en dynamischer en zorgt tegelijkertijd voor kostenbesparingen door een gerichter gebruik van middelen, door voorraadoptimalisatie en een afname van retourzendingen. Dit maakt het volgens hem, met name in de e-commerce sector, tot een doorslaggevende factor voor het succes van een onderneming.