Wereldwijde reshoring leidt tot meer geautomatiseerde fabrieken

reshoring

In zowel Europa als de VS wordt tegen 2024 een aanzienlijke verschuiving naar sterk en volledig geautomatiseerde fabrieken verwacht. Het aandeel arbeidsintensieve productie zal naar verwachting met maar liefst 86 procent zal dalen. Ondertussen is meer dan 62 procent van de Europese en Amerikaanse merkeigenaars en fabrieken van plan in de komende drie jaar ten minste een deel van hun activiteiten onshore of nearshore te verrichten. Dat blijkt uit de Global Reshoring & Footprint Strategy Survey, uitgevoerd door Supply Chain Media en supply chain consultancy BCI Global.

Onderzoekers van beide bedrijven werken samen om te analyseren hoe een toekomstbestendige footprint-strategie kan worden ontwikkeld voor een post-pandemische wereld. Hoe kunnen bedrijven hun supply chain-veerkracht versterken om zichzelf minder kwetsbaar te maken?

Veel bedrijven vragen zich af of het tijdperk van complexe wereldwijde supply chains echt ten einde is. Zullen nearshoring en reshoring de norm worden? Hoe zullen de ecosystemen van supply chains er in de toekomst uitzien? En in welke mate zal de productie- en distributie-footprint gedecentraliseerd worden? De Global Reshoring & Footprint Strategy Survey wil een antwoord geven op deze en andere brandende vragen.

Enquête met wereldwijd karakter

Waar andere soortgelijke industrie-enquêtes doorgaans op de VS gericht zijn, is deze enquête uniek in zijn soort door z’n echt wereldwijde karakter. Naast het onderzoeken van de huidige strategie van elke respondent en de verwachte richting tot 2024, koppelt dit onderzoek ook de bedrijfs- en supply chain-strategie aan toekomstige footprint-beslissingen.

Deelname aan dit onderzoek

Er is nog tijd om deel te nemen aan dit onderzoek. Supply chain-directeuren van merkeigenaren en fabrieken die 5 minuten van hun tijd willen vrijmaken om een bijdrage te leveren, kunnen een e-mail sturen naar Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher bij Supply Chain Media: martijn.lofvers@supplychainmedia.nl. De volledige analyse van de bevindingen zal worden gepubliceerd en gedeeld tijdens een live webinar in februari 2022.