Wendbare supply chain cruciaal voor Rituals

De omzet van Rituals groeit jaarlijks met 30 tot 40 procent. Het managen van die groei lukt alleen als de supply chain over een groot aanpassingsvermogen beschikt. Het automatische opslag- en orderverzamelsysteem dat fulfilmentspecialist Arvato heeft geïnstalleerd, levert de gevraagde flexibiliteit en schaalbaarheid. Marcel van Groningen van Rituals: ‘Vergeet de focus op kosten. Wat we nodig hebben is een superwendbare supply chain.’

Door Marcel te Lindert

Bij de start in 2014 had Arvato aan twee paktafels voldoende om de online orders van Rituals af te handelen. Op piekmomenten moest het fulfilmentbedrijf opschalen naar tien paktafels. Daarna is het aantal snel gegroeid naar twintig paktafels in 2015, dertig in 2016 en veertig in 2018. ‘De groei in het aantal paktafels is een goede maatstaf voor de toename van het aantal online orders. Maar we zijn nu op een punt gekomen dat we er niet meer komen met het toevoegen van extra paktafels. We hebben een andere oplossing nodig om de groei van Rituals te kunnen faciliteren’, stelt Martijn Nielen, managing director van Arvato Supply Chain Solutions in Nederland.

Die oplossing is gevonden in automatisering. In het warehouse in Heijen heeft Arvato in samenspraak met Rituals een AutoStore-systeem geplaatst. Dat bestaat uit een aluminium raamwerk waarin 28.000 kunststof voorraadbakken zijn opgestapeld. Over het raamwerk rijden 36 robots die de juiste voorraadbak ‘opgraven’ en naar één van de zes orderpickstations brengen. Bij elk orderpickstation staat een operator die maximaal 120 orders tegelijk kan verzamelen. ‘Die orders verzamelen we rechtstreeks in verzenddozen, waarvan 70 tot 80 procent volledig automatisch wordt gesloten. Dankzij dit systeem dalen de kosten per order met maar liefst 42 procent’, verklaart Nielen.

Aanpassingsvermogen

Ondanks de aanzienlijke besparing vormen de logistieke kosten niet het doorslaggevende argument bij de keuze voor het AutoStore-systeem. Dat is het vermogen om de snelle groei van Rituals te faciliteren. ‘De afgelopen jaren zijn we elk jaar met 30 tot 40 procent gegroeid’, stelt Marcel van Groningen, medeoprichter en chief sourcing & supply bij Rituals. ‘Het runnen van een groot bedrijf is niet zo spannend. Het runnen van een groeiend bedrijf is een veel grotere uitdaging. Dat draait om aanpassingsvermogen.’

De groei gaat gepaard met een grote mate van innovatie. Elk jaar wordt 60 procent van het assortiment vernieuwd. Vaak gaat het om een wijziging op de verpakking of een kleine aanpassing van een geurtje. Een enkele keer gaat het om een compleet nieuw product. Dan levert Rituals opeens een diffuser met lithiumbatterijen die via een smartphone kan worden aangezet. ‘Wekelijks zit ik met het innovatieteam om tafel. Ik wil weten wat eraan komt. Om de supply chain tijdig te kunnen aanpassen, moeten we vooruitkijken’, aldus Van Groningen. … … …

RitualsMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal >>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 8 – 2019.