Vaste rijpaden verhogen preiproductie

Het telen van prei in een systeem met vaste rijpaden levert 15 procent méér productie op dan in een traditioneel systeem met vier rijen op een bed van 2,5 meter. Dat wees Belgisch onderzoek in het proefcentrum van Inagro in Rumbeke uit. De productie, eind oktober, was 35,5 ton per hectare in het systeem met vaste rijpaden, tegen 31 ton in het traditionele systeem. Dat meldt GFActueel.nl.

De voor de industrie geteelde prei werd eind oktober op volle lengte en zonder wortel gerooid. Bij het systeem met vaste rijpaden werden de twee rijen naast de beide sporen apart gehouden van de rijen midden onder de trekker. Bij het traditionele systeem werden de twee buitenste rijen apart gehouden van de twee binnenste rijen. Als gevolg van het rijden van de trekker over het bed van 2,5 meter, vlak langs de plantrijen, wortelen de twee buitenste rijen prei veel minder diep. Bij de breedspoortrekker is de grond over heel het bed kruimelig en van goede structuur. Dat verschil uitte zich in een verschil in productie.

De middelste rijen bij de breedspoortrekker halen met 50 kilo méér opbrengst per 100 meter een circa 20 procent hogere productie, vergeleken met het gemiddelde van de productie van de middelste rijen in het traditionele systeem én de buitenste rijen in het vaste rijpadensysteem. Die rijen hadden een gemiddelde opbrengst van 250 kilo per 100 meter, waar de opbrengst bij de twee middelste rijen bij vaste rijpaden maar liefst 300 kilo bedroeg. De buitenste twee rijen vlakbij de rijpaden in het traditionele systeem haalden zelfs 70 kilo (30 procent) per 100 meter mínder dan het gemiddelde van 250 kilo.

Investering terugverdiend

In het traditionele systeem werd geplant en geschoffeld met een lichte trekker op smalle banden. Die verdichtte de grond voor de buitenste twee rijen; in het systeem met vaste rijpaden werd gebruikgemaakt van een nieuwe, verbrede trekker met een werkbreedte van 30 meter. Teruggerekend naar een productie per hectare bedraagt de opbrengst 31 ton bij de traditionele aanpak en 35,5 ton bij het systeem met vaste rijpaden. Dat is 15 procent meer en daarmee zou volgens de onderzoekers de investering in een nieuwe trekker direct terugverdiend zijn.