Varen in de mist

varen in de mist

Tijdens de evaluatie van een software-implementatie gebeurde er iets opmerkelijks. Het bedrijf had een onberispelijke implementatie achter de rug; alles was volgens plan verlopen en binnen tijd en budget opgeleverd. Toch had iedereen het gevoel dat er iets ontbrak, dat het bedrijf méér uit de software had kunnen halen.

Door de coronacrisis was de samenstelling van de vraag compleet veranderd. De online verkoop was geëxplodeerd, terwijl bepaalde producten juist veel minder werden verkocht. Het bedrijf leek in een half jaar tijd wel te zijn veranderd van een distributeur in een online retailbedrijf.

Niks mis mee natuurlijk; de wereld verandert. Aan het roer van het bedrijf stonden een paar echte ondernemers die de bedreigingen die het coronavirus met zich meebracht op een slimme manier in kansen hadden omgebogen. En die kansen hadden ze op een voortreffelijke manier benut.

Gemiste kans

Wat ze echter niet goed hadden benut, was de nieuwe software voor het aansturen van hun voorraad. Die werd perfect ingezet voor de distributieprocessen zoals die aan het begin van de implementatie waren gedefinieerd, maar helaas nauwelijks voor die succesvolle, nieuwe retailactiviteiten. Een gemiste kans, want hierdoor hadden ze ook daar veel voordeel kunnen behalen en met minder voorraad nóg meer omzet kunnen maken.

Het was domweg niet bij ze opgekomen om de strategische koersverandering waar ze zo middenin zaten, ook direct door te vertalen naar het nieuwe voorraadbeheersysteem. Alle focus had op het exploreren van de nieuwe commerciële kansen gelegen; dat de supply chain hierin een-op-een zou moeten meebewegen, hadden ze onbewust genegeerd.

Thuiswerken

Ik zie dit vaker de laatste tijd: grote veranderingen, die mensen normaal gesproken in een vergaderzaal of bij het koffieapparaat uitgebreid zouden bespreken, krijgen opeens heel weinig aandacht. Misschien dat het met thuiswerken heeft te maken. Ja, er wordt veel online vergaderd, maar mijn ervaring is dat daarin alleen de vaste agendapunten worden afgewerkt. Even met de benen op tafel en sparren over wat er in de wereld om ons heen gebeurt, is er in een videomeeting niet bij.

Dat dit ernstige consequenties kan hebben, zag ik bij het genoemde bedrijf. Door corona en het thuis werken hadden ze hun supply chain-operatie op de automatische piloot gezet en verzuimd om deze mee te laten bewegen met de nieuwe marktomstandigheden. Varen in de mist, noem ik dat. Pas hiervoor op. Voorkom dat thuiswerkers het contact met de werkelijkheid verliezen en zorg dat úw supply chain wel op tijd van koers verandert.

Jan Kraaijeveld, Business Development Manager bij Slimstock