‘Tesla doorstaat uitdagingen beter dan concurrenten’

Tesla

Tesla’s resultaten – nettowinst 2,32 miljard dollar in het vierde kwartaal van 2021 – tonen aan dat het de uitdagingen in de supply chain en de chipschaarste, die de rest van de auto-industrie tijdens de coronacrisis lamlegden, beter heeft doorstaan dan zijn concurrenten. Dat blijkt uit een analyse van Ralf Seifert van IMD Business School en researcher Richard Markoff.

Seifert en Markoff concluderen dat Tesla stappen heeft gemaakt. ‘Dit is heel wat anders dan de beschamende vertoning van Silicon Valley-hoogmoed en -resultaten van het elektrische-autobedrijf een paar jaar geleden, toen het de Model 3 aan het opvoeren was en het noch de complexiteit van autoproductie noch de zakelijke drijfveren van ‘Industrie 4.0′ had ingezien’, stellen Seifert en Markoff.

Voor veel supply chain managers is het verhaal van de Model 3 een waarschuwend verhaal over automatisering, aldus het duo. ‘De selectie en implementatie van digitale technologieën moet voortkomen uit duidelijke business drivers, die passen in een bedrijfsstrategie, een goed begrip van de voordelen en een duidelijk implementatieplan. Tesla probeerde om automatisering en technologie te implementeren omwille van zichzelf, in plaats van vanuit een geïdentificeerde behoefte of voordeel. Industrie 4.0 is geen principe dat moet worden nageleefd, het is een hulpmiddel ten dienste van een strategie.’