Rita McGrath, auteur van Seeing Around Corners: ‘Digitalisering doe je stap voor stap’

Hoe moeten bedrijven zogenaamde inflectiepunten in hun business herkennen? Professor Rita McGrath beschrijft in haar boek ‘Seeing Around Corners’ hoe leidinggevenden grote veranderingen voor hun bedrijf kunnen zien aankomen. En hoe een metaalgroothandel heeft vooruitgekeken en zijn supply chains heeft gedigitaliseerd. Het boek gaat niet specifiek in op Covid-19, maar biedt Supply Chain Magazine wel een goede aanleiding haar hierover te interviewen.

Door Martijn Lofvers

De laatste jaren zijn verschillende inflectiepunten – het punt waar een dalende groeicurve ‘omklapt’ in een stijgende groeicurve – in het zakelijke landschap waar te nemen, met de Covid-19-pandemie als jongste voorbeeld. Rita McGrath, professor aan de Columbia Business School in New York, publiceerde afgelopen september haar boek ‘Seeing Around Corners. How to Spot Inflection Points in Business’. Supply Chain Magazine sprak met haar, op afstand, over de veranderingen in de wereld en hoe bedrijven hierop kunnen anticiperen.

Heeft u de huidige pandemie als mogelijk inflectiepunt voorzien?

‘Nee, zelf heb ik deze pandemie niet zien aankomen. Anderen echter wel. En de volgende pandemie is een kwestie van tijd. Covid-19 is een groot inflectiepunt voor bedrijven, want het stelt veel van onze aannames ter discussie. Het verandert veel van wat we dachten waar te zijn.’

De voormalige CEO van Intel, Andy Grove, noemt een crisis een kans. Geldt dit ook voor Covid-19?

‘Deze crisis is absoluut een kans. Je ziet mensen op drie manieren reageren. Sommigen stoppen met alles en kruipen onder een rots. Anderen proberen van alles in allerlei richtingen. En er zijn mensen die zich afvragen waar we zijn en wat we kunnen doen om vooruit te komen; die creëren de betere voorbereidingen voor de toekomst.’

Andy Grove stelt dat sneeuw smelt vanaf de randen. Waar moeten bedrijven kijken om inflectiepunten te herkennen?

‘Veel bedrijven zijn verblind door de cijfers van hun eigen industrie. Maar ze moeten kijken naar de complete arena waarin ze opereren, het complete ecosysteem waarin ze concurreren en de rol die ze spelen. In mijn boek noem ik acht manieren om blinde plekken te adresseren. Een ervan is door als leider daadwerkelijk de rand op te zoeken en te ervaren. Een CEO moet een directe flow van informatie vanaf de randen naar zijn corner office hebben. Bedrijven kijken veelal naar achterlopende indicatoren, zoals de financiële kwartaalcijfers. Jeff Bezos werd een tijdje geleden door een analist gefeliciteerd met de goede kwartaalcijfers. Bezos werd boos en zei dat deze resultaten het gevolg waren van beslissingen vier jaar geleden.’

Hoe begon de digitalisering van de supply chain door de Duitse metaalgroothandel Klöckner, die u beschrijft in uw boek?

‘Gisbert Rühl, de CEO van dat bedrijf, onderkende jaren geleden dat de wereld vol was van digitale platforms en dat hun supply chains inefficiënt en niet klantvriendelijk waren. Hij wilde de Amazon in staal worden. Je moet daarvoor een aantal kleine stapjes maken. Je leert een nieuwe manier van doen. Klöckner heeft niet alleen hun supply chains gedigitaliseerd, maar hun complete businessmodel geïnnoveerd. In plaats van alleen marge op materiaal te maken, hebben ze de deur geopend naar geavanceerde services, gebruikmakend van hun technische expertise. Klöckner is niet begonnen met een Big Bang, maar stap voor stap door eerst van orders per fax af te komen. ’

Wat voor type leiderschap is in de huidige crisis gewenst?

‘Bedrijven hebben nu behoefte aan discovery-driven leiderschap. Je moet nu ontzettend veel leren om te weten wat de volgende stap moet zijn.’

‘Seeing Around Corners. How to Spot Inflection Points in Business’ (2019), Rita McGrath. Uitgever Houghton Mifflin Harcourt, 259 blz., €23,83