‘Perfect proces’ in nieuw retourencentrum Bol.com

Bol.com

Bol.com nam vorig jaar in Waalwijk een nieuw retourencentrum in gebruik. Voor de inrichting ervan werd adviesbureau Groenewout ingeschakeld. Dankzij de expertise van dit bureau slaagde het online platform erin ‘het perfecte proces’ te realiseren, meldt Product Lead Returns Leander Nuij van Bol.com op Consultancy.nl.

De omzet van Bol.com steeg in 2020 met ruim de helft naar €4,3 miljard. Het bedrijf maakte bovendien een transitie door van webwinkel naar online platform. Gevolg was dat het aantal retourzendingen toenam. Die retouren werden tot voor kort verwerkt in een hal van een van de fulfilmentcentra in Waalwijk. ‘Dat werkte als een rem op onze commerciële groei’, zegt Nuij daarover. Reden voor Bol.com een nieuw retourencentrum in gebruik te nemen.

In het nieuwe centrum zijn processen deels gemechaniseerd en vergaand geoptimaliseerd. Retouren gaan via een sorter en transportbanen naar de verschillende werkstations. Daar worden ze beoordeeld, om vervolgens terug op voorraad te komen, als retourdeal opnieuw te worden verkocht, of naar opkopers of veilingen te gaan. Dankzij de mechanisering zijn de processen beter ingericht en wordt ook de nodige tijd bespaard.

Meer verwerkingscapaciteit

Het retourencentrum van Bol.com is gesitueerd tegenover het fulfilmentcenter in Waalwijk en meet circa 33.000 m2. De realisatie ervan geeft het online platform ook veel meer verwerkingscapaciteit. ‘Het proces staat en we hebben voldoende ruimte om dit de komende jaren verder te optimaliseren. Zo halen we echt het maximale uit de retourstromen en kunnen we verdere groei voor de komende jaren faciliteren’, aldus Nuij op Consultancy.nl.

Mocht het in de toekomst nodig zijn, dan zal Bol.com zonder aarzelen opnieuw aankloppen bij de adviseurs van Groenewout, laat de Product Lead Returns weten. ‘Ze brengen inhoudelijke proceskennis mee en hebben relevante ervaring in andere operaties. Die kennis en ervaring weten ze optimaal te combineren met onze ideeën en wensen. Zo konden we het perfecte procesontwerp voor Bol.com neerzetten.’

Bron: Consultancy.nl