Jungheinrich tilt intern transport naar een hoger niveau

Jungheinrich ziet in digitalisering grote kansen voor het intern transport. Tijdens de jaarlijkse vakpersconferentie, gehouden bij de fabriek in Norderstedt (Duitsland), stonden de hoogtepunten van het afgelopen jaar en de innovaties centraal. Het ging niet zozeer over procesverbetering in het warehouse, maar over het samenvoegen van data om het management te verbeteren.

Jungheinrich haalde afgelopen jaar een record met meer dan 65 lopende projecten. Meer en meer ondernemingen zien groeikansen in het optimaliseren van hun warehouseprocessen door automatisering en digitalisering. Al enige tijd geleden lanceerde Jungheinrich het fleet management-systeem ISM Online waarmee inmiddels meer dan 60.000 intern-transportvoertuigen in twintig Europese landen via internet zijn verbonden. Met bluetooth beacons wordt er een soort digitaal tapijt door het warehouse gelegd. Via de zogenoemde ‘Indoor Ortung’ is precies te volgen waar elk voertuig zich bevindt.

Een nieuwe functionaliteit van de Indoor Ortung is RouteOptimizer; deze module verzamelt informatie over de routes die de voertuigen in het magazijn afleggen in een bepaalde periode en visualiseert dit met een zogenoemde heat map. André Friedrich, VP Digital Solutions bij Jungheinrich, illustreert dit met een livebeeld van het distributiecentrum in Kaltenkirchen. Op de vraag wat een goed beeld is en wat een minder goed beeld is, antwoordt hij dat de interpretatie van de beelden vooralsnog bij de warehouse manager ligt. In ieder geval kunnen knelpunten worden geïdentificeerd.

Hoewel er niet over gesproken wordt tijdens de persconferentie, ligt het voor de hand dat er in de toekomst ook scenario’s zijn te maken voor de optimale magazijninrichting. Ook is het niet geheel ondenkbaar dat de gegevens van verschillende bedrijven onderling als benchmark zouden kunnen gaan dienen.

Naast optimalisatie met digitale oplossingen, staat veiligheid hoog op de agenda. ‘Jaarlijks zijn er alleen in Duitsland al meer dan 12.000 heftruckongevallen op 98.000 voertuigen’, zegt Lars Brzoska, directeur Marketing & Sales bij Jungheinrich. Als familiebedrijf staat bij Jungheinrich de mens in het middelpunt. Daarnaast betekent het vermijden van ongevallen het vermijden van kosten.

Jungheinrich werkt op verschillende manieren aan het verbeteren van de veiligheid. De nieuwe optie SpeedZone is een van de oplossingen. Deze module maakt het mogelijk om snelheidszones in het warehouse te definiëren. Volgens de materials handling-specialist onderscheidt dit systeem zich van andere vergelijkbare producten op de markt door de ongecompliceerde installatie en ingebruikname. De Jungheinrich Indoor Ortung is dan ook genomineerd voor een International Forklift Truck of the Year (IFOY) Award 2017.

Elektrisch rijden

Een ander belangrijk speerpunt vormt elektrisch rijden en daarmee energie-efficiëntie. Jungheinrich ontwikkelt zijn eigen batterijen inclusief laadsystemen. In 2017 zullen bijna alle nieuwe transportvoertuigen gereed zijn voor Lithium Ion-technologie. De vakpers kreeg nog een sneak-preview op de nieuwe serie oplaadsystemen die wereldwijd toepasbaar zijn, aan een netwerk te koppelen en geoptimaliseerd voor Lithium Ion.