Dr. Oetker lijft drankbezorger Flaschenpost in

Dr. Oetker

Dr. Oetker lijft de jonge, Duitse drankbezorger Flaschenpost in. De fabrikant van levensmiddelen hoopt met de overname de belangrijkste speler te worden op de snelgroeiende Duitse drankbezorgingsmarkt. Het legde er naar verluidt een bedrag van €1 miljard voor op tafel.

Ook bij onze oosterburen groeit het aantal consumenten dat online boodschappen doet sterk. Flaschenpost profiteert daarvan; het zou inmiddels 2 miljoen bestellingen per jaar verwerken. De overname door Dr. Oetker – sinds jaar en dag een grote speler in de drankenwereld – komt na een eerdere poging een eigen drankendienst uit de grond te stampen. Deze dienst, Durstexpress, bleef echter achter bij Flaschenpost.

Het vier jaar oude Flaschenpost uit Münster geldt als concurrent voor supermarkten als Aldi, Lidl, Edeka, Rewe en Metro. Het bedrijf is de afgelopen jaren snel gegroeid na diverse kapitaalinjecties van internationale geldschieters. Het productaanbod van Flaschenpost werd ook steeds verder uitgebreid, met onder andere soep, pasta, schoonmaakmiddelen en mondkapjes. Het bedrijf telt inmiddels 7000 medewerkers.

Versteviging distributiekanaal Dr. Oetker

Met de overname van Flaschenpost slaagt Dr. Oetker erin zijn directe verkoop- en distributiekanaal voor producten uit de eigen fabrieken flink te verstevigen. Het succes van Flaschenpost is gebaseerd op een gegarandeerde gratis levering binnen twee uur tijd. Ook is er sprake van een soepele inname van statiegeldflessen. Er wordt door Flaschenpost aan 150 steden in Duitsland geleverd vanuit 23 distributiecentra.