De olietanker en de speedboot

Nederlandse Logistiek Prijs

Stel je ben supply chain-directeur van een groothandel. Je bedrijf is groot geworden door hard werken, goede service en een compleet assortiment. De voorraad is enorm, maar door het implementeren van systemen en processen ben je erin geslaagd deze in goede banen te leiden. Een groot deel van de longtail wordt slechts sporadisch verkocht, maar daarvoor ben je groothandel! Het verlies dat je erop lijdt, wordt gecompenseerd door snellopers waar wél een goede marge op zit.

Alles gaat goed, totdat er opeens een gewiekste e-commerce-speler ten tonele verschijnt. Deze nieuwe concurrent gaat midden in jouw markt zitten en daar alleen de snellopers verkopen. Door slim te adverteren, scherpe pricing en handig in te spelen op nieuwe trends weet deze in korte tijd een aanzienlijk stuk van jouw marktaandeel af te snoepen, in het artikelsegment met de beste marges.

Het verhaal van de olietanker en de speedboot

Het is het verhaal van de olietanker en de speedboot, waarvan iedereen wel een voorbeeld kent. Ik ben in de omstandigheid dat ik bij beide soorten bedrijven over de vloer kom en heb eens bestudeerd wat hen nu eigenlijk typeert. Hoe komt het dat een groeiend bedrijf geleidelijk aan, zonder dat het hier bewust voor kiest, in een olietanker verandert? En andersom: welke lessen kan een start-up leren van een volwassen bedrijf dat alle groeistuipen en kinderziektes al eens heeft doorlopen?

Wat mij het meest opvalt, is het verschil in houding bij de mensen. Bij de speedboot is die super pragmatisch. Het bedrijf groeit keihard, mensen hebben weinig tijd en moeten snel keuzes maken. Een nieuw product lanceren? Laten we het maar gewoon doen en kijken hoe het loopt. Loopt het niet, dan niet zeuren, maar direct de stekker eruit. De lijntjes tussen afdelingen zijn nog kort, dus supply chain-mensen kunnen snel schakelen met inkoop en marketing.

Bestuurder van processen

Dat ondernemende en pragmatische zie je veel minder bij die supply chain-directeur. Die is veel meer bestuurder geworden, bestuurder van processen. Dat bedoel ik niet denigrerend, want ik weet hoe belangrijk het is om in processen te denken en deze goed te organiseren. Maar voor je het weet ben jij zo’n olietanker geworden. En dan komt er een speedboot.

De enige tip die ik kan geven is: ben je hiervan bewust. Houd focus op wat echt belangrijk is voor jou als bedrijf en voor je klant. En ga eens bij zo’n speedboot op bezoek en drink een kop koffie met de supply chain manager. Ik weet zeker dat hij of zij ook heel benieuwd is naar jouw ervaringen. Dingen goed organiseren én ondernemend blijven. De olietanker en de speedboot. Leer van elkaar, want beide zijn nodig.

Jan Kraaijeveld, Business Development Manager bij Slimstock