De doelpalen blijven bewegen

Trends Blue Ridge Maarten Baltussen De doelpalen blijven bewegen

Cloud-Native Supply Chain Planning bespaart veel tijd door het automatiseren van routinematige planningsprocessen, met ruim 98 procent nauwkeurigheid in prognoses. Dit is volgens Maarten Baltussen het antwoord op gewijzigde markomstandigheden. Baltussen is Regional VP Europe bij Blue Ridge.

Het speelveld voor bedrijven is (versneld) in beweging de laatste jaren. Baltussen zelf constateert dat ‘de doelpalen blijven bewegen’. Hij stelt vast dat de toeleveringsketen krimpt. ‘Nieuwe koopvoorkeuren en leveringsmodellen van consumenten, zoals omnichannel en fabrikanten die rechtstreeks aan de consument verkopen, doen de grenzen van de toeleveringsketen vervagen. Fabrikanten zijn nu distributeurs, en distributeurs zijn nu fabrikanten. Veel bedrijven vrezen dat ze uit het midden van de toeleveringsketen zullen worden gesneden als ze niet iets kunnen doen om zich te onderscheiden.’

Vast tussen twee lelijke keuzes

Hij ziet dat nieuwe, digitale spelers sneller en/of goedkoper kunnen inspelen op veranderingen. ‘Een goede service verlenen wordt duurder. Meedogenloze doorlooptijden voor producten, hoge logistieke transportkosten, inflatie op grondstoffen die wordt doorberekend aan bedrijven verderop in de keten en een toenemende vraag naar ‘buy-it-your-way’-fulfilment maken het voor bedrijven erg moeilijk om goede service te bieden en toch winstgevend te zijn. Ze zitten vast tussen twee lelijke keuzes: hun veiligheidsvoorraden vergroten om ervoor te zorgen dat ze hun klanten een goede service kunnen bieden, of niets doen… en dan aan hun klanten uitleggen dat stock-outs gewoon een noodzakelijk kwaad zijn in de toeleveringsketen van vandaag.’

Als derde trend ziet Baltussen dat consumenten sneller dan ooit toegang hebben tot alternatieve koopopties, samen met real-time prijzen. In luttele seconden kunnen zij zien waar een prijs is verhoogd en hun aankopen elders doen. ‘Anderzijds hebben de meeste bedrijven veel artikelen onbewust te laag geprijsd. Wij zien dit vaak bij artikelen met een hoge vraag, maar ook in longtail-assortimenten waar er gewoon niet genoeg manuren zijn om meer dan de A-artikelen te analyseren. Een kleine prijsaanpassing op alle artikelen heeft een dramatisch positief effect op de winst.’

Download het trendinterview

Vul hieronder uw gegevens in en download het volledige trendinterview ‘De doelpalen blijven bewegen’.