Peter Tomlinson, Zencargo: ‘Concurrentievoordeel met juiste data’

Trendinterview Zencargo Concurrentievoordeel met juiste data

Hoewel veel organisaties hun supply chain-data niet vertrouwen, zijn data onmisbaar om wendbaarder te worden als organisatie. Bijvoorbeeld om te kunnen weten hoeveel CO2 wordt uitgestoten op een bepaalde route en daar dan beter geïnformeerde beslissingen over te kunnen nemen, stelt Peter Tomlinson, Director of Data bij Zencargo. Juiste data kunnen een supply chain-concurrentievoordeel opleveren.

‘Uit onderzoek onder onze klanten en bezoekers van onze conferenties kunnen we drie trends halen’, meldt Peter Tomlinson. ‘Het eerste dat we zien is een verschuiving in de focus op het beheersen van kosten en rate management naar de vraag ”hoe kunnen we onze ESG-footprint meten, beheersen en optimaliseren?” Organisaties praten daar al jaren over, maar deze stem wordt steeds luider.’

Meer aandacht voor ESG

ESG staat voor environmental-, social- en governance-beleid. ‘Neem de beauty- en kledingindustrie. Die besteden meer aandacht aan ESG door veranderingen in demografie. Ze bedienen veel jongere klanten die meer weten van en persoonlijker betrokken zijn bij de thema’s. Organisaties kunnen daardoor niet meer alleen praten over hun interne initiatieven, maar worden gedwongen om na te denken over de gehele keten.’

Vertrouwen

Volgens het rapport van Zencargo vertrouwt 96 procent van de supply chain-professionals hun gegevens nog steeds niet. Dit komt doordat ze geen duidelijk zicht hebben op waar hun goederen zijn en onnauwkeurige en late informatie ontvangen. ‘Het is belangrijk dat we dat vertrouwen hebben door middel van gegevens van hoge kwaliteit en dat we eventuele problemen opsporen voordat ze problemen worden’, besluit Tomlinson.

Trendinterview: ‘Concurrentievoordeel met juiste data’

Het hele trendinterview met Peter Tomlinson van Zencargo lezen? Vul hieronder je gegevens in en ontvang het volledige interview ‘Concurrentievoordeel met juiste data’ in je mailbox.

Deze trend wordt, naast elf andere trends, gepitcht tijdens het SCM Trend Diner 2022 op 1 september.

Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.