Data als het nieuwe goud

Edward Heijnen

Eigenlijk weet iedereen vandaag de dag wel dat data cruciaal zijn voor de besturing van elke supply chain, ongeacht of het gaat om food, retail, mode, technische of chemische producten en of deze items van over de hele wereld komen of dat er sprake is van lokale inkoop. De afgelopen jaren is sprake van een trend: er worden steeds meer data verzameld, maar niet iederéén doet dat en veel gegevens bevatten nog geen relevante informatie.

Eerlijk gezegd begrijp ik nog steeds niet waarom bedrijven zonder dat zij SMART-doelstellingen hebben geformuleerd, toch – in het kader van meten is weten – data willen verzamelen. Dit kan dan natuurlijk erg geavanceerd of nog houtje-touwtje door een export vanuit het ERP-systeem. Zolang de verzamelde data niet iets toevoegen aan het realiseren van doelstellingen, heb je er niets aan. Veel gegevens verzamelen wil niet zeggen dat het beter gaat. Je moet er namelijk ook iets meer mee doen dan alleen maar verzamelen. Bovendien is deze manier van dataverzameling gebaseerd op historische data. Door gegevens over de toekomst te verzamelen, kun je voorspellen wat er gaat gebeuren. Oké, vandaag de dag zegt dat ook niet altijd even veel, maar beter iets dan niets.

Het onbewust onbekwame

De trend naar het verzamelen van data bestaat al jaren. Er worden verschillende technieken gebruikt om ze te verzamelen, te analyseren en om te zetten tot relevante informatie. Met behulp van data kunnen wel betere beslissingen worden genomen, omdat ze een bevestiging van gevoel vormen, of juist niet. Juist daarom is het zo bijzonder dat er vandaag de dag nog steeds bedrijven zijn die hier nauwelijks iets mee doen, terwijl ze toch miljoenenomzetten draaien. De oorzaak ligt natuurlijk in het onbewust onbekwame; als je niet weet wat je met data kunt, blijf je op operationeel niveau werken en maak je eigenlijk nooit een significante stap voorwaarts. Daar kun je je als bedrijf ook lekker bij voelen en in de loop der jaren flink mee groeien, maar let wel: als concurrenten wél inzetten op data, ga je vroeg of laat de slag verliezen.

Sturen met data

Daarom is het ook relevant om aan dataverzameling te doen. Er wordt niet voor niets al een aantal jaren gezegd dat data het nieuwe goud zijn. Met de verzamelde gegevens kun je namelijk sturen en je hoeft niet direct de modernste technieken in te zetten. Begin maar eens met behulp van data uit de bestaande systemen te analyseren waar procesissues ontstaan. Je verdient het nieuwe goud dan zo terug.

Edward Heijnen, zelfstandig interim-professional supply chain-procesverbeteringen