Zalando start met verkoop cosmetica

Zalando gaat ook cosmetica aanbieden. Het van oorsprong Duitse bedrijf laat weten begin april in zijn thuisland te beginnen met het verkopen van geurtjes, make-up, huid- en haarproducten en accessoires. Andere landen volgen later.

Zalando werd groot met de online verkoop van kleding en schoenen. Met de verbreding van het aanbod wil de webwinkel nu zijn groei verder aanjagen. Met Zalando Beauty stapt het bedrijf een grote, competitieve markt binnen. Volgens brancheorganisatie Cosmetics Europe geven Europeanen jaarlijks zo’n 77 miljard euro uit aan cosmetica en persoonlijke verzorging.

Aanpassingen in logistiek systeem nodig

Er was al geruime tijd sprake van dat Zalando zich ook op de beautymarkt zou begeven. Er waren eerst echter flinke aanpassingen in het logistieke systeem nodig, meldt vicepresident Beauty Claudia Reth in het FD. ‘Parfums bevatten brandbare stoffen. We kunnen die in onze distributiecentra niet op dezelfde manier opslaan als kleding en schoenen. Ook moesten we afspraken maken met bezorgers en speciale verpakkingen ontwikkelen.’

Voor Zalando Beauty wist het bedrijf enkele grote merken te strikken, waaronder L’Oréal Paris en Maybelline, maar ook een trendy naam als het Koreaanse 11 Village Factory.

Bron: FD