Slavernij bij productie van Nederlandse schepen

slavernij

Gerenommeerde Nederlandse bedrijven als Boskalis en Koninklijke Bodewes beschikken over schepen waaraan slavenarbeid te pas is gekomen. Dat rapporteren onderzoekers van de Universiteit van Leiden. De schepen werden gebouwd in Polen, waar Noord-Koreaanse lassers als slaven hun werk verrichtten.

Eén van de in opspraak geraakte bedrijven is Partner Shipyard in Szczecin. Het bouwt jaarlijks circa acht schepen, waarvan het merendeel bestemd is voor de Nederlandse markt. Volgens hoogleraar Koreastudies Remco Breuker, die het onderzoek naar de misstanden leidde, is aangetoond dat in het productie-proces van deze schepen Noord-Koreaanse slaven zijn gebruikt. Dat bericht het Algemeen Dagblad.

Het nieuws is hard aangekomen bij de betreffende Nederlandse bedrijven. Boskalis-topman Peter Berdowski verklaarde geen weet te hebben gehad van slavenarbeid door Noord-Koreanen bij de bouw van hun schepen in Polen. Ook scheepsbouwer Damen Shipyards zegt niet op de hoogte te zijn geweest van de inzet van Noord-Koreanen bij Crist, een andere Poolse scheepswerf waar volgens de Leidse onderzoekers slaven tewerkgesteld worden.

Volgens hoogleraar Breuker zijn de lassers uit Noord-Korea als slaven te bestempelen, omdat ze niet weg kunnen en geen ‘nee’ kunnen zeggen tegen de werkzaamheden. ‘Ze krijgen nauwelijks tot niet betaald en werken vaak onder slechte omstandigheden.’ Volgens het rapport zouden in totaal circa 400 Noord-Koreanen in Polen aan het werk zijn gezet op de scheepswerven.

Moderne slavernij

Aan de Universiteit van Leiden wordt al jaren onderzoek gedaan naar moderne slavernij. In 2016 resulteerde dat in het rapport ‘Slaves of the system’, waarin voor het eerst de aanwezigheid van Noord-Koreaanse slaven in de Europese Unie werd bewezen. De Verenigde Naties kwamen in december 2017 overeen dat er binnen twee jaar een einde moet komen aan het tewerkstellen van Noord-Koreaanse arbeiders in de EU.

Europarlementariër Agnes Jongerius vindt dat niet voldoende en wil dat de werkvergunningen per direct worden ingetrokken. Ook pleit ze voor sancties voor alle betrokken bedrijven. ‘Dat zal niet gemakkelijk zijn, maar juridisch zeker niet onmogelijk. We hebben ervaring in de kledingindustrie, waar bedrijven die zaken deden met foute fabrieken bestraft zijn’, aldus Jongerius.

Bron: AD