Kapitaalinjectie voor start-up Shypple

Shypple

Shypple, een online dienstverlener waar bedrijven snel, eenvoudig en tegen concurrerende prijzen zeevracht kunnen boeken, heeft een seed-investering opgehaald bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). De start-up uit Brabant heeft de ambitie de wereldhandel te versimpelen door verschepen makkelijk te maken.

Met een eigen online platform automatiseert Shypple de papierwinkel bij zeevaartverscheping. Het platform is te vergelijken met een website voor het boeken van vliegtickets. ‘Als consument kun je vliegtickets en vakantie-activiteiten online eenvoudig samenstellen’, zegt Shypple-oprichter Jarell Habets. ‘Gek genoeg is die manier van werken minder vanzelfsprekend in de zeevaartmarkt.’

Door een bijbaan tijdens zijn studie kwam Habets erachter dat expediteurs al sinds de jaren ’80 dezelfde aanpak hanteren voor hun documentatie. ‘Dit levert bergen aan papierwerk op’, aldus Habets. ‘Eén vracht kan momenteel wel vijftig e-mails over en weer opleveren, en dan heb ik het nog niet eens over het telefoonverkeer dat erbij komt kijken. Daar willen we verandering in brengen.’

Live inzicht in supply chain

Het platform van Shypple biedt live inzicht in de supply chain en zorgt voor een real-time overzicht van alle bijbehorende documentatie, vrachtstatussen en locaties van iedere zending. Door deze informatie centraal te stellen in een online omgeving ondervangt Shypple alle traditionele vormen van communicatie tussen expediteur en personen binnen een import- of exportbedrijf.

Via een web-app hebben bedrijven ook 24/7 toegang tot de informatie en staan ze daarnaast via chat in direct contact met de customer service-medewerkers van Shypple. Deze werkwijze is volgens het bedrijf sneller en eenvoudiger. Het claimt dan ook structureel tegen lagere kosten te kunnen opereren en betere service te bieden. Bovendien zou er minder kans op miscommunicatie of menselijke fouten zijn.

Wereldhandel versimpelen

‘Shypple onderscheidt zich in de traditionele expeditiemarkt als een challenger met gedegen domeinkennis en een intuïtieve dienstverlening’, zegt Miriam Dragstra, directeur van BOM Capital. ‘De financiering stelt de onderneming in staat om versneld door te groeien naar een volgend niveau. Daarbij heeft Shypple een prachtige ambitie om de wereldhandel te versimpelen, daar dragen we met de BOM graag aan bij.’