E-commerce issue voor groothandels

zakelijk Nederland

De groothandels doen het goed, heel goed zelfs. Om dat zo te houden, moeten ze echter beter inspelen op de groeiende digitalisering en de opkomst van e-commerce. Immers, via internet kunnen producenten en eindklanten elkaar steeds makkelijker vinden. Groothandels zouden daardoor hun bestaansrecht als tussenpersoon weleens kunnen verliezen, meldt het FD van 26 september 2017.

Het gaat uitstekend met de groothandel. Volgens het FD slagen de meer dan 79.000 groothandels in ons land er al acht kwartalen op rij in hun omzet te verhogen. In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de omzet met 6,6 procent, becijferde het CBS. De sector groeit daarmee harder dan de Nederlandse economie.

Toch zien kenners problemen opdoemen, omdat groothandels volgens hen onvoldoende inspelen op de toenemende digitalisering en de opmars van e-commerce. Een vergelijking met de detailhandel ligt voor de hand: daar legden bedrijven als Free Record Shop, Scheer & Foppen en de boekhandels van Polare het ook af tegen de internetconcurrentie.

Toegevoegde waarde

De groothandel zou meer dan ooit zijn toegevoegde waarde moeten tonen. Door het ontwikkelen van schaalgrootte bijvoorbeeld. Ook zouden ze het productieproces – deels – naar zich toe kunnen trekken, maar dat brengt risico’s met zich mee en kan de relatie met bestaande producenten onder druk zetten. Extra diensten en producten aanbieden is eveneens een optie.

Rogier Hosman van digitaal adviesbureau Youwe is van mening dat de groothandels veel meer zouden moeten profiteren van alle data waarover ze beschikken. ‘Op basis van die data kunnen ze voorspellingen doen met behulp van kunstmatige intelligentie. Daarmee kun je zelf efficiënter werken, maar je kunt het ook gebruiken voor adviezen aan klanten’, aldus Hosman in het FD.

Het zijn stuk voor stuk strategieën die investeringen vergen, en de meeste groothandels schrikken daar volgens kenners nog voor terug. ‘Er is een slapende meerderheid die weet dat ze moet investeren, maar nog even wacht’, aldus Hosman. Ook Henk Hofstede, sectorbankier retail bij ABN-Amro, signaleert ‘geen groot gevoel van urgentie’. ‘De neiging is toch vaak om pas te bewegen als het te laat is’, aldus Hofstede in het FD.

Alibaba en Amazon

Ook webgiganten als Alibaba en Amazon vormen een serieuze bedreiging voor de groothandels. ‘Amazon bouwt een heel eigen logistiek systeem waarmee ze ook de eindconsument bedienen’, weet Hofstede. ‘Alibaba is in Europa nog niet zo ver, maar groeit ook enorm hard.’ De concurrentie aangaan, is volgens hem weinig zinvol. ‘Kijk liever welke logistieke diensten je aan ze kunt leveren, zoals robotpicking, e-fulfillment en retourservice om relevant te blijven.’

Adviseur Hosman waarschuwt in de krant voor onderschatting. Volgens hem is de eerste reactie van groothandels vaak: ‘Dat is geen concurrentie voor ons, want wij leveren specialistische producten.’ ‘Maar het assortiment groeit razendsnel.’ Groothandels wijzen volgens hem ook graag op hun goede relatie met de klant. ‘Maar als het elders
20 procent goedkoper kan, is een klant zo vertrokken.’