Diederik Schneemann, Platinum: ‘Niet alles tegelijk’

Diederik Schneemann

Diederik Schneemann is de nieuwe Director of Operations bij Platinum. Hij komt van Mustad Hoofcare Group, waar hij Director SC & Procurement was. ‘Bij een bedrijf met de grootte van Platinum is het bepalen van wat je gaat doen, en vooral hoe je dat gaat plannen, belangrijk. We kunnen niet alles tegelijk. De komende maanden gaan we ons in 2009 geïmplementeerde ERP-systeem vernieuwen.’

Vanwaar de overstap?

‘Ik heb zes jaar met veel plezier bij Mustad gewerkt. In maart 2022 ben ik gestopt en wilde ik een pauze inlassen. In plaats daarvan hebben we met vrienden een lijn opgezet om vluchtelingen uit Oekraïne vanuit Krakau in Polen een veilig onderkomen te geven in Nederland, en dat is aardig gelukt. Daarna heb ik een aantal sleutelelementen voor mezelf bepaald zoals type bedrijf, scope, groei en team die ik terug wilde zien in een nieuwe uitdaging. Via Career Openers ben ik met Platinum in contact gekomen en beiden waren we snel enthousiast. Platinum is een bedrijf dat actief is in tuinaccessoires en onder andere parasols, tuinmeubelhoezen en schaduwdoeken verkoopt.’

Wat houdt uw nieuwe functie in? Wat zijn uw verantwoordelijkheden?

‘De directie van Platinum bestaat uit twee personen, de CEO en ikzelf als Director of Operations. Hierbij hebben we samen de verantwoordelijkheid voor de strategie en de executie, en ik richt me op de operatie, waaronder S&OP, IT, inkoop en sourcing, warehousing en alle aanverwante logistieke activiteiten.’

Waarom bent u ’the right person for the job?’

‘In deze positie neem ik een aantal verantwoordelijkheden van de eigenaar over, die een stap terugzet. Mede hierom is er naast het inhoudelijke aspect gekeken naar de persoonlijke, wederzijdse fit. Inhoudelijk ligt de focus op de sourcing-strategie, S&OP en IT-strategie en -executie. Daarnaast is het een informeel, ambitieus, professioneel georganiseerd bedrijf dat een enorme transitie en groei doormaakt.’

Wat staat er de komende tijd op uw supply chain-agenda?

‘Bij een bedrijf met onze grootte is het bepalen van wat je gaat doen, en vooral hoe je dat gaat plannen, belangrijk. We kunnen niet alles tegelijk. De komende maanden gaan we ons in 2009 geïmplementeerde ERP-systeem vernieuwen, de go-live is begin 2024. We zijn nu aan het kijken welke supply chain software ons beter kan ondersteunen om onze forecast en voorraden nog beter te managen. Daarnaast zijn we onze sourcing footprint aan het optimaliseren en dat kost veel tijd.’

Wat is uw supply chain-visie en wat wordt in de toekomst belangrijk?

‘We zullen een trend terugzien naar een lokale(re) supply chain, maar daar zal veel tijd overheen gaan. Daarnaast geloof ik dat supply chain een steeds belangrijkere rol heeft bij het bepalen van de scenario’s waarop organisaties een antwoord moeten hebben. Het is de kunst te bepalen op welke scenario’s je wilt anticiperen, en hoe. Je kunt niet op alle potentiële risico’s een antwoord klaar hebben. Daarnaast geloof ik ook dat de War for Talent in ieder geval een trend is die voorlopig blijft duren. Uiteindelijk maak je en voer je al je plannen uit met goede en leuke mensen, en niet met ChatGPT.’