LuckaBox uit Zwitserland wint eerste European Supply Chain Start-up Contest

Luckabox

De Zwitserse start-up LuckaBox heeft op 24 mei 2018 de eerste European Supply Chain Start-up Contest gewonnen. Deze Europese start-up-verkiezing is een initiatief van Supply Chain Media, uitgever van Supply Chain Magazine en Supply Chain Movement. Luckabox imponeerde jury en publiek met zijn platform voor retailers waarmee de verzending van pakketjes naar consumenten handig en snel wordt geregeld.

LuckaBox moest het in de allereerste European Supply Chain Start-up Contest opnemen tegen vier andere finalisten: Cargoledger (NL), Cargonexx (D), Stockspots (NL) en Sustainabill (D). Het Zwitserse bedrijf won de verkiezing om de slimme wijze waarop het bestaande koeriers inzet om zo voor retailers in steden heel gemakkelijk via internet bestelde goederen binnen twee uur af te kunnen leveren bij de consument.

‘Ik ben erg trots dat we deze prijs hebben gewonnen’, reageerde Aike Festini, CEO en oprichter van LuckaBox, enthousiast. ‘Deze erkenning kunnen we heel goed gebruiken voor onze verdere groei in Europa. We hebben gisteren een contract getekend om onze diensten te starten in Wenen.’ Naast een 3D-geprint beeldje won LuckaBox een marketingcampagne ter waarde van €40.000 in de verschillende mediakanalen van Supply Chain Media.

Jury

De zeskoppige jury van de verkiezing bestond uit Thijs Gitmans (Fund Manager Mainport bij NBI Investors), Esther Gons (oprichter van Next Amsterdam), Allison Thomas (zelfstandig supply chain consultant), Edwin van der Meerendonk (Vice President European Supply Chain bij Disney Company), Jeroen van Weesep (Vice President Innovation in Operations bij Lego) en Martijn Lofvers (CEO & Chief Trendwatcher bij Supply Chain Media).

De vijf finalisten werd een podium voor hun pitch geboden tijdens het inNOWvate Supply Chain Event in De Rijtuigenloods in Amersfoort. Vervolgens werden ze elk in een aparte sessie ondervraagd door de jury, die de oplossing van de start-ups beoordeelde op vier criteria: de potentiële marktpotentie, de mate van innovatie, de praktische toepasbaarheid en de helderheid van de boodschap. De jury nam de door het publiek uitgebrachte stemmen mee in de eindafweging.

Europese scale-ups

Pro AllianceOmdat tussen de 28 deelnemers aan de start-up-verkiezing ook een behoorlijk aantal meer volwassen bedrijven zat, werd ook een aparte prijs uitgereikt voor de meest veelbelovende scale-up. Een van de belangrijkste criteria om een bedrijf als scale-up aan te merken, is dat het meer dan €2 miljoen aan kapitaal heeft opgehaald. De Belgische scale-up Pro Alliance kreeg van het publiek de meeste stemmen en won daarmee van de concurrenten Fretlink (F), Seven Senders (D), Shippeo (F) en Urbantz (B). Deze vijf scale-ups hebben in de afgelopen paar jaar in totaal maar liefst 35 miljoen euro aan kapitaal opgehaald.