Zonder visibility geen veerkrachtige supply chain

Slechts één op de drie bedrijven beschikt over de juiste informatie over zijn end-to-end supply chain. Informatie die nodig is om eigen wereldwijde supply- en productienetwerken te optimaliseren. De rest (65%) tast in het duister, in een turbulente tijd waarin mondiale ontwrichtingen plaatsvinden. Importheffingen zullen de situatie bovendien nog erger maken, stelt Buck Consultants International (BCI) naar aanleiding van nieuw onderzoek.
Aan het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Executive Platforms, namen 240 supply chain-leiders deel afkomstig uit Europa en de VS. Een grote meerderheid gaf aan externe uitdagingen (geopolitieke ontwikkelingen bijvoorbeeld) en interne ontwikkelingen (zoals groei en marge) nauwlettend in de gaten te houden en deze mee te nemen in de eigen footprint-strategie. Maar slechts 26 procent voert jaarlijkse stresstests uit om de kwetsbaarheid van de end-to-end supply chain in kaart te brengen.
‘Het beoordelen van interne en externe factoren die van invloed zijn op de footprint-strategie is een gangbare praktijk. Maar het verband tussen de bedrijfsstrategie en de supply chain-strategie is erg los, wat een recept is voor het niet halen van bedrijfsdoelstellingen’, stelt Patrick Haex, Global Head of Supply Chain Solutions bij BCI.
Zorgwekkend
Van de ondervraagden kan slechts 35 procent terugvallen op goede, actuele gegevens van de totale toeleveringsketen. ‘Het feit dat slechts één op de drie bedrijven over de juiste, gedetailleerde end-to-end visibility van hun supply chain beschikt, is echt zorgwekkend. Als de juiste informatie ontbreekt, kan een bedrijf ook niet adequate alternatieve supply chain set-ups verkennen’, meent Njin-Tsoe Chen, Senior Consultant bij BCI.
Importtarieven
Bovendien brengt gebrek aan visibility volgens hem bedrijven in de problemen en worden de mogelijkheden verminderd om de impact van bijvoorbeeld importtarieven te verzachten. ‘Zeker met toenemende eisen om de landen van herkomst van componenten en producten bekend te maken en gegevens op productcodeniveau aan te leveren met het oog op handelstarieven’, aldus Chen.