Zomer

Terwijl ik op één van de warme dagen in de afgelopen weken terugfietste van een lezing over megatrends en  het belang ervan voor organisaties, kwam ik langs een drukbezocht park in het centrum van de stad. Dit park, en vele andere parken in de grotere steden, wordt structureel en frequent opgezocht door mensen die door het ontbreken van een tuin hun appartement ontvluchten om te barbecueën of relaxen in het enige stukje groen dat de stad nog biedt. Zelf woon ik ook al jaren ‘in de stad’, zonder tuin. Het park is in de zomer niet per se mijn habitat, maar als ik er doorheen loop of fiets vind ik het er wel steeds drukker worden. Het bracht me terug bij de lezing over megatrends.

Nog maar zestig jaar geleden woonde slechts dertig procent van de mensen in de stad. Nu is dat al meer dan de helft en de verwachting is dat dit over vijftien jaar al zo’n 60 procent is. Meer mensen in de drukbevolkte gebieden dus (en nog meer ruimte voor de mensen op het platteland). Wat betekent deze trend nu voor de value chain en in bredere zin een organisatie?

De bevoorrading van het platteland zal dus snel anders moeten om kosteffectief te kunnen blijven bevoorraden. Daarentegen zullen parken straks uitpuilen bij warm weer en de toevoer van goederen voor deze mensen zal worden bemoeilijkt door een steeds drukker bezet wegennet rond de grote steden. Het zijn maar kleine voorbeelden en kleine problemen bij vraagstukken die wereldwijd spelen en die als gevolg van andere megatrends vele equivalenten kent (rond 2050 is meer dan twintig procent van de wereldbevolking ouder dan 65 jaar, daar waar dat in 2000 nog tien procent was).

Megatrends dus. Moeilijk tegen te houden en van grote invloed op uitvoering en risico’s binnen de value chain. Hoe ga je ermee om, waar moet je de komende jaren in investeren en zorg je ervoor dat je productie en distributiekanalen flexibel genoeg zijn om de toenemende risico’s in de waardeketen het hoofd te bieden, net als de aanpassingen in de vraag? Het aantal design principals daarvoor neemt wellicht niet toe, maar ze zijn wel aan veranderingen onderhevig. (Her)ijking van de gekozen strategie zou op de agenda van elke COO moeten (blijven) staan. De wereld staat niet stil, dat zou u ook niet moeten doen!

Bas Voeten, director PwC

14SCM05CoverDeze column is verschenen in Supply Chain Magazine 5 – september 2014