Ziekenhuis azM hoeft geen eigen magazijn

[Partnercontent]

Waarom als ziekenhuis je eigen magazijn aanhouden als je dat ook samen met collega’s kunt doen? Drie ziekenhuizen begonnen er in 2006 over na te denken en handelen inmiddels alweer een paar jaar hun magazijnfunctie en een deel van de operationele inkoop gezamenlijk af.

“We kunnen nu makkelijker opschalen en regisseren”
Axel Olislagers, projectmanager azM Facilities

Vanuit een centrale locatie in Beek krijgen het Orbis Medisch Centrum in Sittard, het Atrium medisch centrum in Heerlen en het Academisch Ziekenhuis Maastricht (azM) het hele scala aan magazijngoederen geleverd, van steriele gaasjes tot kruidenierswaren.

Het logistieke concept is opgezet in samenwerking met DSV Solutions, die sinds 2009 ook de magazijnruimte levert. Het magazijn voldoet aan de eisen van steriliteit en HACCP en mag ook gebruikt worden voor de opslag van geneesmiddelen en gevaarlijke  goederen die naar het ziekenhuis moeten. “Die expertise hoef je zelf dus niet meer in huis te hebben”, zegt projectmanager Axel Olislagers van het azM. Maar dat is niet het belangrijkste. Schaalvoordelen en flexibiliteit zijn de grote voordelen van een dergelijke bundeling, legt hij uit. “We kunnen makkelijker opschalen en regisseren.”

Albert-Derk Bruin, site manager van DSV: “Goederen die vroeger direct van de leverancier naar het ziekenhuis zouden komen gaan nu naar ons DSV-magazijn in Beek. Daar worden die zendingen samengevoegd met geplande magazijnleveringen”. Olislagers: “In het begin was er twijfel, maar het is echt flexibeler. Het levert tijdige en volledige leveringen op; je grijpt bijna nooit meer mis.”

Dat het centrale magazijn voor alle drie ziekenhuizen wat verder weg ligt, is geen probleem. “Het ligt centraal. We hebben als eis gesteld dat we spoedzendingen binnen twee uur geleverd moesten krijgen. Dat soort leveringen hebben we overigens nauwelijks nodig omdat het proces nu stabiel is.” Taken uitbesteden gaat in ziekenhuizen overigens iets minder snel dan elders, heeft Olislagers gemerkt. “Dat moet je aan de gebruikerskant wel goed begeleiden.”

Op dit moment werken de ziekenhuizen samen met DSV aan verdere verbeteringen. DSV doet al een deel van de inkoop maar denkt ook mee over standaardisatie daarvan. “Door ons WMS-systeem en onze logistieke expertise hebben we volledig inzicht in alle bestellingen”, stelt Bruin. “We kunnen gemakkelijk rapportages opstellen die als input dienen voor optimalisaties. Zo hebben we, gebaseerd op informatie uit het WMS Cargowrite van DSV, de inkoop van operatiehandschoenen gebundeld en gestandaardiseerd en zo een aanzienlijke besparing gerealiseerd voor de ziekenhuizen.”