Zevende editie van Nederlandse 3PL-metrokaart

De Nederlandse logistieke sector blijft een fase van lichte groei doormaken. Vooral de groei in de bouw en in e-commerce zorgt voor meer transportvolume. Ondanks de vele overnames in de logistiek verandert het landschap nog niet drastisch, hoewel de eerste tekenen hiervoor zich aandienen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de research voor de zevende editie van de 3PL-metrokaart van Supply Chain Magazine.

Door Martijn Lofvers

 

Volgens ABN-Amro zijn twee factoren de belangrijkste drivers voor vrachtvolumegroei in Nederland: de snel aangetrokken woningmarkt en de groei in consumentenbestedingen en e-commerce. Volgens de bank zullen de transportvolumes voor 2016 en 2017 met respectievelijk 2,25 en 1,75 procent toenemen.

Brutomarge gelijk

Uit analyse door accountantsorganisatie SRA bleef de brutomarge van Nederlandse logistieke bedrijven vorig jaar gelijk, terwijl deze in 2014 nog fors afnam. Aangezien de meeste van deze bedrijven zich op het binnenland richten – negentig procent van hun volumes vervoeren zij in een straal van 300 kilometer rond Utrecht – en de ketens in complexiteit toenemen, staan zij voor een grote uitdaging om hun bedrijfsresultaat te verbeteren. Volgens brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland rekent ruim de helft van de leden op een jaar waarbij het resultaat niet beter of slechter uitpakt dan in 2015.

In 2015 kende de Nederlandse transportsector een omzetstijging van 2,5 procent. Uit dezelfde statistieken van het CBS blijkt dat de omzet van de opslagbranche met circa een procent is gedaald, terwijl de tarieven met eenzelfde percentage zijn toegenomen. Hieruit zou de positieve ontwikkeling af te leiden zijn dat opdrachtgevers wel willen betalen voor meer flow in de voorraden.

Overnames en specialisaties

Het afgelopen jaar en ook dit jaar staan nog steeds in het teken van overnames. Met de overname van de Amerikaanse logistiek dienstverlener UTi verdubbelt het Deense DSV in één klap de omzet en is de wereldwijde footprint vrijwel compleet. De Amerikaanse speler XPO Logistics heeft in najaar 2015 transportgigant Con-way, inclusief Menlo Logistics, en het Franse logistieke bedrijf Norbert Dentressangle overgenomen. En dit jaar heeft Fedex de goedkeuring van internationale autoriteiten gekregen voor de overname van TNT, zodat het bedrijf een wereldwijd koeriersnetwerk kan bieden. De zeer recente fusiebesprekingen tussen PostNL en de Belgische tegenhanger Bpost leidden niet tot een overeenkomst.

Ook in Nederland draait het om schaalgrootte om kostenvoordelen te behalen, aangezien logistieke uitbesteding nog vooral om de prijs draait. Daarom heeft de Nederlandse chemietransporteur Den Hartogh Logistics bulkvervoerder InterBulk en de Belgische SitraGroup overgenomen en logistiek dienstverlener Visser uit Duiven plaatsgenoot en concurrent Middelkoop.

Met de overname van Omega Logistics heeft Jan de Rijk Logistics zijn activiteiten uitgebreid met de specialisatie in de farmaceutische en de zorgsector. Afgelopen najaar nam dit bedrijf ook De Rooy Logistics in Geldrop over.

Kostenvoordelen

Door de overname van de Belgische branchegenoot Eurobrokers, eind 2015, ontwikkelt Van Uden Logistics zich tot specialist op het gebied van levensmiddelen-, drank- en retaillogistiek in de hele Benelux. Recentelijk heeft het bedrijf besloten de bedrijfsnaam te veranderen in Nedcargo vanwege de internationale ambities.

De logistieke sector in Nederland kent de laatste tien jaar al vele concurrenten uit het buitenland. Het laatste jaar schroefden de wegtransporteurs H. Essers uit België en Waberer’s uit Hongarije hun activiteiten in Nederland flink op.

> Klik op de rode button om de 3PL Subway Map 2016 te downloaden. Vul uw gegevens in om zo de groene downloadbutton te activeren.

 

 

Download: 3PL Subway Map 2016