Zesjescultuur

Logistics 4.0

Als het aan de masteropleidingen ligt, dan is het binnenkort afgelopen met de zesjesmentaliteit. Alleen bachelor studenten met gemiddeld een zeven mogen nog maar aanspraak doen op de masterstudie. Leg de lat maar hoger, dan springen ze vanzelf wat harder! Het zorgt voor grote onrust bij studenten. Maar hoe ontstaat nou zo’n zesjescultuur?

Het leven voor studenten is natuurlijk meer dan school; een goed studentenleven is ook erg belangrijk. Maar waarom zijn onze studenten niet in staat om het iedere dag weer een beetje beter te doen en hoger dan een zes te presteren? Worden ze dan niet op de juiste manier gemotiveerd en weten we dan niet hoe we de gemiddelde zesjes kunnen omzetten in betere prestaties?

Misschien zouden we de kritiek eens niet bij de studenten moeten neerleggen, maar eens aan de managers en beleidsmakers van deze instellingen moeten vragen hoe zij dit zien. Moeten we voor hen de lat ook niet wat hoger leggen, want hoe goed zijn ze eigenlijk op de hoogte van wat de studenten drijft en motiveert? Hoe goed zijn ze in staat om een strategie bedenken en een omgeving te ontwikkelen waarin mensen kunnen outperformen?

Natuurlijk is het lastig om de juiste stuurvariabelen te vinden en deze om te zetten in meetwaardes waarmee studenten in de praktijk gemeten worden, maar voor het behalen topprestaties zul je wel met de tijdgeest mee moeten gaan. De vraag is dus: Hoe goed zijn die managers en beleidsmakers die nu de kaders stellen en het systeem bedenken in werkelijkheid? Zijn ze wel geschikt hiervoor? Hoe weten we dat het niet aan hen ligt dat studenten slecht presteren?

Gemiddelde prestaties

De parallel met bedrijven is eenvoudig gemaakt. Als je als manager de verkeerde kaders stelt en verkeerde normen hanteert en op de verkeerde KPI’s stuurt, krijg je ook een gemiddelde prestatie.

Hoe zorg je er dan voor dat je als manager je team zodanig bestuurt dat het iedere dag weer een beter resultaat neerzet? Hoe zet je jezelf in om topresultaten te halen en belangrijker nog, hoe zorg je ervoor dat het team dat je bestuurt en waar je onderdeel van bent negens en tienen haalt?

Het begint met samen trainen en van elkaar weten wat de wendbaarheid van de organisatie is. Vervolgens moet je weten hoe het proces in elkaar zit en welke strategie en bijbehorende tactieken je gebruikt. Tot slot moet je hierop trainen en je technieken, systemen en routines eigen maken.

Analyseren en leren hoe je hoger kunt gaan springen, haal je dit niet alleen door de lat maar iedere keer hoger te leggen. De zesjescultuur kan je alleen verbeteren als je de tactiek, het spelsysteem en training aanpast. Want als je de lat maar hoger blijft leggen en niet goed aanleert om hoger te springen, wordt de verleiding alleen nog maar groter om onder de lat door te lopen.

René Geujen
Slimstock