Zelfstandigheid groot goed voor 3PL Van Uden

Logistiek dienstverlener Van Uden uit Waddinxveen ziet zich geconfronteerd met een sterke opkomst van buitenlandse concurrenten, maar doet er alles aan zelfstandig te blijven. Bijvoorbeeld middels een groeistrategie, zo is te lezen in het FD van 18 augustus 2014.

Het in 1848 door de gebroeders Van Uden opgerichte bedrijf is vandaag de dag goed voor een omzet van circa 100 miljoen euro. Het bedrijf telt zo´n 600 vaste medewerkers en heeft circa 200.000 pallets in opslag. Daarmee is het de op twee na grootste logistiek dienstverlener op het gebied van levensmiddelen, alcoholische dranken en retail. Van Uden claimt daarnaast de grootste binnenvaartoperator van containers te zijn in de Benelux.

De grote onderlinge concurrentie in Nederland, de onder druk staande tarieven, de discussies met bestaande klanten over prijzen en het gevecht om nieuwe klanten: allemaal factoren die de Nederlandse bedrijven kwetsbaar maken voor een buitenlandse overname. Wybe Jan Bleeker, lid van de directie van Van Uden: ‘We beconcurreren elkaar zo hard dat als we niet oppassen we een goedkope prooi voor buitenlandse concerns worden. In andere segmenten van de logistiek heeft zich die ontwikkeling al grotendeels voltrokken.’

Mede-directielid Diederik Antvelink voegt daaraan toe: ‘We moeten zelf ook mee met het proces van schaalvergroting om goederenstromen zo efficiënt mogelijk te kunnen distribueren. En we moeten meer toegevoegde waarde leveren, dieper de keten in.’ Dat houdt volgens hem in dat het bedrijf niet alleen goederen moet vervoeren, maar ook verpakken en bestickeren. Én het voorraadbeheer moet doen voor klanten, alsmede de gehele facturering. ‘Die kant moeten we op.’

Met dergelijke processen heeft Van Uden inmiddels een begin gemaakt. Zo wordt voor een groot aantal drankenproducenten al de hele afhandeling van accijnzen gedaan. En behalve het verzorgen van logistiek en transport voor klanten als Nestlé, Bacardi en Intersnack en retailers als Intertoys, Marskramer en Zeeman, regelt Van Uden voor sauzenproducent Remia ook vrijwel het gehele internationale transport. In 2010 werd in samenwerking met Heineken bovendien de containerterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn opgericht.

Om ook op termijn zelfstandig te kunnen blijven, is buitenlandse expansie hard nodig, zeggen Bleeker en Antvelink. Daarbij is de blik vooral gericht op Duitsland. Een eerste stap is wellicht het op een strategische locatie dicht bij de Duitse grens inrichten van een centraal magazijn, waardoor de hele Benelux en grote delen van Duitsland bediend kunnen worden. Antvelink: ´Je moet als dienstverlener je klanten kunnen volgen. Als je aan die trend niet mee kunt doen, raak je geleidelijk je klanten kwijt of verlies je terrein aan internationale logistieke partijen.´