Zelfs de heftruck wordt digitaal

heftruck

De digitaliseringstrend in de supply chain dringt het warehouse binnen. Tijdens de World of Material Handling toonde heftruckfabrikant Linde verschillende digitale applicaties die het werken met hef- en magazijntrucks efficiënter en gemakkelijker moeten maken. Zelfs het woord blockchain was een enkele keer te horen. Eén ding is duidelijk: de digitalisering van het warehouse is nog maar net begonnen.

Door Marcel te Lindert

Dertig jaar geleden produceerde een heftruck nog niets aan data. Dat is vandaag de dag volledig anders. Data over de inzet, het onderhoud, het verbruik en het gebruik van heftrucks is volop beschikbaar, vaak middels fleet management-systemen van heftruckfabrikanten. ‘Voor het verzamelen, opslaan, verwerken en analyseren van deze data hebben we nieuwe technologieën nodig’, stelt Roger Campbell, bij Linde verantwoordelijk voor de service in de intralogistiek.

Blockchain is een van die technologieën waarvan Linde de mogelijkheden bestudeert. ‘Blockchain maakt het mogelijk om data lokaal te genereren en wereldwijd te delen zonder ze te kunnen manipuleren’, verklaart Campbell, die mogelijkheden ziet om blockchaintechnologie te gebruiken voor het vastleggen van de onderhoudshistorie van een truck. ‘Stel dat ik een tweedehands auto wil kopen. Op dit moment moet ik erop vertrouwen dat de autoverkoper het eerlijke verhaal vertelt over de onderhoudshistorie van die auto. Als we de onderhoudshistorie vastleggen in een blockchain, hoeft dat niet meer. Die is dan voor iedereen inzichtelijk.’

Niet te manipuleren

In de blockchain die Campbell voor ogen heeft, kan de totale levenscyclus van een heftruck worden afgebeeld. Voortdurend wordt de blockchain verlengd met een nieuw blok dat data over de inzet en het onderhoud bevat. Klanten kunnen de data gebruiken om hun processen te optimaliseren. Linde kan een rol vervullen bij het valideren van die data. Campbell: ‘Elk nieuw blok wordt versleuteld met informatie uit de vorige blokken. Manipulatie van data is niet langer mogelijk omdat dat deel dan niet meer matcht met de rest van de blockchain. Op die manier zijn bedrijven ervan verzekerd dat de vastgelegde data uit het vorige leven van de heftruck niet door een slimme IT’er van de vorige gebruiker zijn aangepast.’

Campbell is ervan overtuigd dat we blockchaintechnologie op termijn ook zullen tegenkomen in de kernactiviteiten van het warehouse, denk aan opslag en orderpicking. Linde kiest bewust voor de onderhoudshistorie van heftrucks als eerste stap om ervaring op te doen met deze technologie. ‘Een heftruck is een concreet object dat we eenduidig kunnen identificeren en waarvan we de inzet en het gebruik eenduidig kunnen vastleggen in data. Dat maakt een heftruck zo geschikt voor een pilot met blockchain. Met een conveyor is dat allemaal een stuk lastiger’, stelt Campbell. ‘Maar eerst moeten we de vraag beantwoorden of we daarvoor daadwerkelijk een decentrale infrastructuur zoals bij blockchain nodig hebben. Misschien volstaat een centrale database.’

Heftruck-Uber

Een digitale applicatie die al bestaat, is de Truck Call App van Linde. Gebruikers kunnen met deze app ongeplande taken formuleren en toewijzen aan heftrucks. Denk aan een vrachtauto die veel later arriveert dan verwacht en dringend moet worden gelost. Waar is dan zo snel een heftruck te vinden? De app werkt op vergelijkbare wijze als Uber, verklaart Marietta Landsmann, senior manager Digital Products bij Linde. ‘De aanvraag voor een taxi wordt verstuurd naar alle taxichauffeurs. Die kunnen de aanvraag accepteren of weigeren.’

Gebruikers hoeven dus niet meer het hele warehouse af te lopen op zoek naar een heftruck. Het omgekeerde is ook het geval. Heftruckchauffeurs hoeven niet meer naar kantoor te rijden om bijvoorbeeld productschade te melden. Ze kunnen met de Truck Call App op hun smartphone een foto maken en hun supervisor informeren. ‘Door taken digitaal te verdelen, kunnen bedrijven hun heftruckvloot veel efficiënter inzetten. Leegrijden omdat een heftruckchauffeur alleen maar een afleverbon moest afgeven, is dan niet meer nodig’, aldus Landsmann, die meer apps heeft ontwikkeld. Denk aan een app met een verplicht vragenpad om bij de opstart ’s ochtends de staat van de truck te checken. Of de service-app die laat zien wanneer de onderhoudsmonteur is ingepland en wanneer de reserve-onderdelen arriveren.

Digitale heftruck

heftruckDe heftruck zelf wordt steeds meer volgehangen met sensoren. Sensoren die een virtueel schild vormen rondom de machine, zodat voetgangers met een tag automatisch worden gesignaleerd zodra ze te dichtbij komen. Die tag kan worden ingenaaid in een veiligheidshesje met ledlampjes (zie foto) die beginnen te knipperen als er gevaar dreigt. Dat is bijvoorbeeld het geval op kruisingen van rijbanen met voetpaden. Dankzij de sensoren op de truck is het mogelijk om automatisch de maximumsnelheid te reduceren op dergelijke gevaarlijke punten.

Sensoren zijn eveneens nodig voor een andere belangrijke trend: autonoom rijdende heftrucks. Linde maakt daarbij gebruik van de navigatietechniek van de Franse robotspecialist Balyo. De trucks van Linde kunnen daarmee zelfstandig hun weg te vinden zonder vaste infrastructuur in de vorm van reflectoren of inductielijnen. De daarvoor gebruikte sensoren worden snel beter. Naast de 2D-sensoren met een blikveld van 270º worden inmiddels 3D-sensoren met een blikveld van 360º ingezet. Op dit moment werken Linde en Balyo samen aan een sensor met een blikveld van 360º verdeeld over zestien lagen. Dat levert nog meer referentiepunten en daarmee een grotere nauwkeurigheid op.

Nieuwe financieringsmodellen

Op het tweejaarlijkse evenement World of Material Handling, dit jaar in Mannheim, presenteerde Linde zich samen met Dematic, leverancier van automatische opslag- en orderpicksystemen. Beide zusterbedrijven, onderdeel van de Kion Group, combineren hun oplossingen steeds vaker in grote nieuwbouwprojecten. ‘Linde en Dematic vullen elkaar perfect aan’, vertelt Markus Schmermund, vice-president Intralogistics Solutions bij Linde. ‘We moeten verder denken dan die heftruck alleen. Door de heftruck te verbinden met het warehouse-managementsysteem van Dematic kunnen we één grote, geïntegreerde oplossing bieden.’

Oplossingen met op termijn wellicht nieuwe financieringsmodellen. Leasing en kortetermijnverhuur – in de heftruckmarkt al lang ingeburgerd – zouden niet misstaan als het gaat om automatiseringsoplossingen die flexibel en schaalbaar heten te zijn. ‘Daar hebben we onderling vaak discussies over’, zegt Jeff Moss, executive vice-president bij Dematic. ‘Met name voor onze shuttlesystemen zou dat een oplossing kunnen zijn. Probleem is dat in elk automatiseringsproject wel iets klantspecifieks zit wat het lastig maakt om de systemen na afloop van het lease- of huurcontract terug te nemen. We zijn wel alvast bezig om onze oplossingen te digitaliseren, zodat we in ieder geval de data hebben om dit soort financieringsmodellen straks mogelijk te maken.’