Zekerheid in onzekere tijden

Tuurlijk, niets is zeker in het leven.

Toch zijn er veel voorwaardescheppende zaken die toch wel een hoge mate van zekerheid hebben. Klinkt misschien een beetje abstract, maar een zeker feit is dat alle mensen mensen op een dag moeten eten om niet om te vallen. Dus ondanks dat het onzeker is of alle mensen de dag overleven, is het toch wel heel zeker dat het merendeel van de mensen zal consumeren om te overleven.

OK, we consumeren misschien iets minder buiten de deur, maar feit is wel dat de supermarkten afgelopen jaar toch weer 2,5 procent omzetgroei hebben doorgemaakt.  Je kunt er toch echt wel zeker van zijn dat al deze spullen door de hele supply chain moeten worden getrokken en op de juiste tijd, in de juiste hoeveelheid moeten worden afgeleverd.

Deze logica geldt ook voor allerlei randvoorwaardelijke zaken in de supply chain. Zo zullen de consumptiegebieden van de mensen ook niet in een keer veranderen. OK, vergrijzing levert op lange termijn wel een krimpeffect van -20 procent op de Europese bevolking, maar stedelijke gebieden zullen echt niet van de een op andere dag verschuiven.

Wel zullen distributiekanalen drastisch verschuiven en ik durf best de voorspelling aan dat de SRV wagen in een iets andere gedaante weer terugkomt in alle woonwijken. Alle pakjes in één keer geconsolideerd afleveren en op gezette (meer praktische) aflevertijden en natuurlijk met een meer duurzame elektrobus, zonder dat er ad hoc vijf verschillende vervoerders de woonbuurt doorcrossen. Hetzelfde geldt ook voor gebouwen, als die eenmaal zijn neergezet, kun je er zeker van zijn dat dit in de meeste gevallen toch echt  wel langer dan 25 jaar blijft staan.

Dus nadenken over de plek  waar je het gebouw neerzet en hoe je het gebouw configureert is dan natuurlijk van evident belang. We zijn daarom ook continu aan het kijken welke zekerheden ervoor zorgen dat ons gebouw ook 25 jaar en langer een goede en flexibele gebruiksfunctie houdt. Temeer omdat het voor ons een zekerheid is dat onze investeerders ook op lange termijn een gezond rendement eisen.

Wel grappig om te constateren in deze onzekere tijden toch wel heel veel dingen zeker zijn en blijven. Het leuke is dat dit ook veel kansen biedt voor bedrijven om succesvol te kunnen zijn, door het maken van creatieve keuzes en het aangaan van inventieve samenwerkingen.

Mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de acquisitie van Bol.com door AH. Een supermarkt krijgt ineens indirect de mogelijkheid om een oneindig groot assortiment aan te bieden en het internet bedrijf krijgt toegang tot een grote hoeveelheid consumenten die iedere dag boodschappen moeten doen. Voor beide bedrijven een kans om 24/7 visibility te combineren met massaconsumptie, gebruik makend van elkaars distributiekanalen. Hoeveel leuke kansen kan dit allemaal bieden in het versterken van de positie voor beide bedrijven!

Ogenschijnlijk zijn dit niet logische samenwerkingen, maar die stiekem veel aanvullend potentieel opleveren en uiteindelijk het bedrijf een voorsprong gaan bieden.

Het grappige is dat we toch te vaak door de waan van de dag, dit soort kansen niet of te laat zien en ons teveel focussen op het bestrijden van onzekerheden, terwijl er meer mogelijkheden liggen door te focussen op zekerheden.

René Geujen is Business Development Manager bij Goodman