Onderzoek Zebra: 40 procent bestellingen in 2028 binnen twee uur bezorgd

Zebra

Maar liefst 78 procent van de logistieke bedrijven verwacht dat in 2023 bezorging op de dag van bestellen mogelijk gaat worden; 40 procent verwacht dit in 2028 zelfs binnen twee uur te kunnen realiseren. Dat meldt Zebra Technologies Corporation in de op 9 april gepubliceerde Future of Fulfillment Vision Study.

De Future of Fulfillment Vision Study is een wereldwijd onderzoek waarin is geanalyseerd hoe producenten, de transport- en logistieksector en detailhandels zich voorbereiden op de groeiende behoeften van de ‘on-demand’ economie. De studie speelt in op de hedendaagse online kopende, smartphone dragende consument die een naadloze en snellere koopervaring verwacht. Bovendien denkt 87 procent van de respondenten tegen 2028 gebruik te gaan maken van ‘crowdsource’ leveringsmogelijkheden of een netwerk van bestuurders dat een specifieke order afhandelt.

Slechts 39 procent van de ondervraagden werkzaam in bevoorradingsketens heeft aangegeven te opereren op omnichannel-niveau. Het onderzoek wijst uit dat  voor een derde van de respondenten het verlagen van nabestellingen de grootste uitdaging is  om omnichannel fulfillment te bereiken, gevolgd door voorraadallocatie en vrachtkosten. Bij de detailhandelaren geeft 76 procent aan de winkelvoorraad te gebruiken voor online bestellingen, 86 procent van de ondervraagden heeft het voornemen om een ‘koop online en haal af in de winkel’-service te implementeren. Detailhandelaren investeren bovendien in het aanpassen van winkels en het verkleinen van de winkelruimte om afhaal en retour van e-commerce te kunnen faciliteren.

Managen van retourproducten is een uitdaging

Wereldwijd heeft 87 procent van de ondervraagden aangegeven dat het accepteren en vervolgens managen van retourproducten een uitdaging is. De toename van gratis en snelle bezorging gaat gepaard met een stijging van het aantal geretourneerde producten: een dure aangelegenheid waar bijna elke detailhandelaar moeite mee heeft. Zeven van de tien ondervraagde leidinggevenden zijn het erover eens dat meer detailhandelaren hun winkel zullen converteren tot fulfilmentcentrum om zo de retourproducten te kunnen verwerken. Meer dan 60 procent van de detailhandelaren die nu nog geen gratis verzending, gratis retournering of bezorging op de dag van bestelling aanbieden, plannen dat wel te gaan doen, terwijl 44 procent verwacht dit uit te besteden aan een externe partij.

Inefficiënte werkmethoden

Hoewel 72 procent van de organisaties gebruikmaakt van barcodes, is bij 55 procent nog altijd sprake van inefficiënte werkmethoden, waarbij letterlijk nog steeds pen en papier wordt gebruikt. In 2021 zullen mobiele computers met barcode-scanners door 94 procent van de respondenten worden gebruikt voor omnichannel logistieke doeleinden. De upgrade van pen-en-papier spreadsheets naar handheld computers met barcode-scanners of tablets zal de omnichannel logistiek verbeteren door middel van meer real-time toegang tot de managementsystemen van warenhuizen.

RFID

De technologie van radiofrequentie-identificatie (RFID) op managementplatformen zal in de komende vijf jaar naar verwachting met 49 procent groeien. RFID-software en -hardware bieden het actuele voorraadpeil, hetgeen de nauwkeurigheid en klanttevredenheid verhoogt door foute bevoorrading terug te dringen. Toekomstgerichte besluitvormers onthullen in de studie dat de nieuwe generatie van bevoorradingsketens uitgerust zal zijn met geconnecteerde, geautomatiseerde en door bedrijfsinformatie gedreven oplossingen. Deze zullen bijdragen aan snelheid, precisie en kostenefficiënte transporten en arbeid. Leidinggevenden menen verder dat de meest disruptieve technologieën zullen bestaan uit drones (39 procent), autonome voertuigen (38 procent), gedragen en mobiele technologie (37 procent) en robotica (37 procent).