Zalando wil totale modewereld besturen

Zalando heeft grootse plannen voor de toekomst. De webwinkel ambieert een rol als centraal besturingssysteem voor de gehele modewereld. Als het aan Zalando ligt, brengt het straks dan ook iedere jas, das of schoen van elke mogelijke kledingzaak bij de consument thuis. Dat bericht het FD van 1 juni 2016.

CEO Robert Gentz meldt in het FD dat Zalando in Berlijn inmiddels een proef is gestart met de aansluiting van fysieke winkels op de Zalando-website. ‘Het idee is simpel. Als je een modeartikel zoekt, vertellen wij bij welke winkel je dat kunt kopen. Je kunt dan kiezen om daar zelf heen te gaan, of je vraagt ons het artikel bij je thuis te bezorgen.’

Het aansluiten van fysieke winkels past in het streven van Zalando om uit te groeien tot het centrale besturingssysteem van de modewereld. Nu al kunnen kledingmerken hun waren verkopen via Zalando. ‘Maar er zijn miljoenen “stenen” winkels die we ook willen aansluiten’, aldus de medeoprichter van de webwinkel.

Investeren

Het streven van Gentz is om op termijn alle denkbare modeartikelen te kunnen aanbieden uit de landen waar Zalando actief is. Om dat te bereiken gaat Zalando flink investeren. Het budget hiervoor wordt vermoedelijk opgehoogd naar 200 miljoen euro, oftewel 5 procent van de omzet. Ter vergelijking: in 2015 investeerde Zalando 60 miljoen euro; 2 procent van de omzet.

Het geld wordt aangewend voor de ontwikkeling van systemen die het eenvoudiger moeten maken voor merken en winkels hun producten via Zalando te verkopen. Tevens ontwikkelt het bedrijf software om op basis van klantendata merken te helpen gerichter te adverteren. Hiermee hoopt het bedrijf uit te groeien tot het ‘besturingssysteem van de modewereld’.