Zalando start supersnelle retourservice

Zalando brengt het pashokje naar de consument toe. Op 5 oktober startte het online fashionplatform de retourdienst Zalando Haalt Op, die retourzendingen op iedere gewenste plek ophaalt. Na succesvolle pilots in Amsterdam en Rotterdam wordt de dienst inmiddels in heel Nederland uitgerold. Voor Zalando Haalt Op werkt het platform samen met Local Express, een initiatief van PostNL.

Klanten van Zalando die producten willen retourneren, kunnen via zalando.nl/zalando-haalt-op zelf kiezen waar én wanneer hun retourpakket wordt opgehaald. In de steden Amsterdam en Rotterdam kan dat al binnen één uur, maar een later tijdstip is natuurlijk ook mogelijk. De dienst is actief tussen 08.00 en 21.00 uur, waarbij klanten kunnen kiezen uit tijdvakken van een uur.

Dienst in startfase gratis

Buiten de twee grote steden worden retourzendingen opgehaald in tijdvakken van twee uur. Boeken klanten de service vóór 12.00 uur, dan kan het pakket nog op dezelfde dag opgehaald worden. Bij boeking na 12.00 uur kunnen klanten een tijdvak op de volgende dag kiezen. De dienst is in de startfase gratis, maar zal later 4,95 euro gaan kosten.

Ken Fontijn, Country Manager Benelux bij Zalando, meldt ‘zeer positieve reacties’ op de pilots gekregen te hebben. ‘Met Zalando Haalt Op spelen we in op de groeiende vraag van de consument naar meer gemak en flexibiliteit. De consument wil zelf bepalen waar en wanneer de retourzending opgehaald wordt en op een werkdag niet meer om hoeven rijden via een afgiftepunt.’

Logistiek netwerk

Zalando’s shops trekken maandelijks meer dan 160 miljoen bezoekers. Het fashionplatform – Europa’s grootste – levert in België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Klanten worden bediend vanuit drie centraal gelegen distributiecentra in Duitsland.