Zalando heeft zijn verdienmodel gevonden

Over de levensvatbaarheid van webgiganten als Zalando, Bol.com en Amazon heerste lang de nodige scepsis. Er werd immers maar steeds geen winst gemaakt. Zalando maakte vorige week echter korte metten met het wantrouwen door fraaie cijfers te presenteren: de omzet van de webwinkel groeide met 24 procent, de winst kwam uit op 81 miljoen euro, tegenover 30 miljoen een jaar eerder. Dat bericht het AD van 12 augustus 2016.

Twee maanden terug werd Zalando door retaildeskundige Hans van Tellingen in het AD nog omschreven als ‘een bodemloze put’. ‘Het verzenden, en met name de retourzendingen, kosten veel geld. Op internet moet je de goedkoopste zijn, anders gaan mensen naar de concurrent. Veel producten worden daarom op of zelfs onder de kostprijs verkocht’, aldus Van Tellingen destijds.

Retourstroom

En inderdaad is de retourstroom een issue voor het Duitse bedrijf, want circa de helft van de spullen komt terug. Maar de nieuwe kwartaalresultaten tonen aan dat Zalando de zaken onder controle heeft. Ongeveer 23 procent van de omzet gaat nu op aan logistieke kosten, een jaar geleden was dat nog 28 procent. Voor Zalando, dat afkoerst op een jaaromzet tussen de 3 en 4 miljard euro, maken die paar procent echter veel verschil.

Nieuwe distributiehallen

De kostendaling is met name te danken aan de nieuwe distributiehallen van de webgigant. Twee daarvan zijn gevestigd in Duitsland en eentje in Italië; de eerste buitenlandse locatie. Volgens Zalando-woordvoerster Monica Franz zit het bedrijf daardoor dichter bij de klant en kunnen de spullen daardoor ook sneller geleverd worden. Bovendien wordt in de nieuwe centra ook gewerkt met de allernieuwste technieken.

Data verzamelen

Hoogleraar e-commerce Cor Molenaar meent dat Zalando als bedrijf inmiddels een nieuwe fase is ingegaan. ‘Je ziet dat dit soort bedrijven eerst werk maakt van het vergroten van het marktaandeel. In die periode besteden ze veel geld aan marketing en draaien ze verlies. Maar ze verzamelen wel veel data van hun klanten. Nu Zalando het punt heeft bereikt dat het klantenbestand voldoende omvang heeft, gaat het die gegevens te gelde maken.’