Zack Benelux investeert in meer voorraad

Zack, specialist in luxe roestvrijstalen woon- en badkameraccessoires, zet fors in op verdere groei in de Benelux. Via crowdfunding is daartoe 1 miljoen euro opgehaald. Dat bedrag wordt onder meer geïnvesteerd in extra voorraad, maar ook in online activiteiten: zowel de eigen webshop als de flexibilisering van de samenwerking met andere webshops middels ‘drop shipment’.

De financiering is opgehaald door middel van een factoringovereenkomst met ABC Finance ter grootte van 700.000 euro, en 300.000 euro via het platform van Collin Crowdfund. De crowdfund-campagne was een succes: nadat het eigen netwerk al 113.000 euro had geïnvesteerd, staken de investeerders van Collin in minder dan een uur tijd nog eens 187.000 euro in de onderneming.

Zack, opgericht in 1985 en gevestigd in Hamburg, is groot geworden met rvs gematteerd stalen woonaccessoires en badkamerproducten. De introductie in 2012 van spiegelglans badkameraccessoires zorgde voor een extra groei in de vraag. Zack is inmiddels ‘preferred supplier’ van Mandemakers Groep, marktleider op het gebied van badkamers en keukens.

De crisis droeg bovendien bij aan meer samenwerking met grotere partijen. Directeur Raymond Sieben: ‘De crisis heeft de markt behoorlijk opgeschud. Nu de economie weer aantrekt, zien we dat ook andere toonaangevende marktspelers hun assortiment willen uitbreiden met luxere producten voor de consument die meer te besteden heeft.’

Investeren in online

Naast de samenwerking met grotere ketens en winkels in en om de steden, wil Zack Benelux de komende jaren ook flink investeren in online. Met het opgehaalde financieringsbedrag wil het bedrijf de eigen webshop – zackwebshop.com – uitbreiden en de distributie via het eigen dealernetwerk verder ontwikkelen.

Ook de samenwerking met andere webshops wordt de komende jaren geïntensiveerd. Door middel van ‘drop shipment’ wil Zack flexibeler kunnen samenwerken. Sieben: ‘Wij nemen deze partijen het voorraadbeheer uit handen en verzorgen tevens alle handling. Dat vraagt aanvankelijk meer investeringen, maar zorgt uiteindelijk voor een grotere marge en een groter bereik.’