Wonderland scoort met koppeling van voorraad- en containerplanning

Wonderland

Hoe krijg je in deze turbulente tijden meer grip op je voorraad- en containerplanning? Het is één van de vraagstukken waarmee Wonderland worstelde na de introductie van eigen merken kinderwagens en autozitjes en de start van een online verkoopkanaal. Tijdens Webinar Wednesday legde Lukas Karnasch van het Taiwanese bedrijf uit hoe de software van John Galt Solutions hem heeft geholpen. ‘Dit maakt het leven van planners een stuk eenvoudiger.’ 

Door Marcel te Lindert

Kortgeleden is Wonderland gestart met de rechtstreekse verkoop van kinderwagens en autostoeltjes aan consumenten. Daarvoor heeft het bedrijf een aantal eigen winkels en webshops opgezet. Dat is flink wennen, zegt Lukas Karnasch. ‘Opeens is het de consument die zelf bepaalt wat hij koopt. Dat klinkt logisch, maar vaak is het de retailer die dat bepaalt. Die koopt slechts een paar modellen in en zet die in zijn winkels. Dat is het assortiment waarmee de consument het moet doen. Maar nu kan de consument via onze webshop opeens kiezen uit het hele productportfolio. Dat maakt de vraag onvoorspelbaar en onplanbaar’, verklaart de director business analysis & planning bij Wonderland.

Wonderland is ’s werelds grootste producent van kinderwagens, autozitjes en bijbehorende accessoires. Het Taiwanese bedrijf is in 1983 gestart met produceren voor merkhouders zoals Graco, dat vooral in de Verenigde Staten populair is. In 2008 besloot Wonderland een eigen merk te introduceren. Inmiddels zijn dat er drie. ‘In feite fungeerden die merken als start-ups binnen dat grote Wonderland. We moesten op nul beginnen en onze eigen distributiekanalen opzetten’, legt Karnasch uit.

Vier distributiekanalen

WonderlandOp dit moment beschikt Wonderland over vier distributiekanalen. In de elf grootste markten zoals de Verenigde Staten, Duitsland, Japan en Australië heeft het bedrijf een eigen verkoopvestiging inclusief warehouse. Vanuit dit warehouse worden de retailers in die markt beleverd. De heel grote retailers die een groot deel van de afzet voor hun rekening nemen, hebben de mogelijkheid om rechtstreeks orders te plaatsen bij de fabrieken in China. Voorwaarde is dat ze per product een complete container afnemen.

In kleinere landen werkt Wonderland met lokale distributeurs. Hun vraag is niet groot genoeg voor een volle container per product. ‘Voor deze distributeurs beschikken we in China over een ‘‘mixing warehouse’’. Ze kunnen bestellen wat daar op voorraad ligt, eventueel meerdere producten per container’, verklaart Karnasch (foto). ‘En het vierde distributiekanaal betreft de onlangs opgestarte direct-to-consumer-activiteiten. Daarvoor hebben we nieuwe warehouses opgezet, waar logistiek dienstverleners nu kleine orders verzamelen en verzenden naar consumenten.’

Twee maanden geen aanvoer

Wonderland heeft eigen fabrieken, warehouses, winkels en webshops. Een dergelijke verticaal geïntegreerde keten levert voordelen op, maar ook nadelen. ‘Alles is met elkaar verbonden. Het is bijna onmogelijk om een dergelijke keten handmatig te besturen. Daarom hebben we drie jaar geleden de supply chain software van John Galt Solutions aangeschaft. Dankzij het Atlas-platform beschikken we nu ook over een digitaal geïntegreerde supply chain.’

Hoe complex de supply chain is, heeft Karnasch gemerkt bij de introductie van een nieuw product. ‘Het product sloeg aan. Zowel retailers als consumenten waren enthousiast, waardoor de verkoop boven verwachting was. Maar na een maand werden we opeens geconfronteerd met een stagnatie in de aanvoer. Omdat door Covid-19 enkele fabrieken en havens in China op slot zaten, liepen levertijden op van zestig naar negentig en soms zelfs 120 dagen. Twee maanden lang hadden we geen aanvoer meer. Dat is dodelijk voor een nieuw product. We hebben geleerd dat we verder vooruit moeten plannen en goede buffers moeten aanleggen.’

Voorraad- en containerplanning

Wat Karnasch aanspreekt in het Atlas-platform, is de mogelijkheid om de voorraadplanning en de containerplanning te integreren. ‘Productie en verkoop gaan doorgaans niet gelijk op. Soms heb je te maken met grote verkooppieken, waarvoor je in de maanden daarvoor voorraad moet opbouwen. Het omgekeerde komt ook voor. Tijdens Chinees Nieuwjaar draaien onze fabrieken op halve capaciteit. Dat betekent dat we in de maanden daarvoor extra moeten produceren om die periode door te komen.’

Wat de gevolgen zijn, laat Karnasch zien aan de hand van een grafiek uit Atlas. Daarop is zichtbaar hoeveel containers een bepaald warehouse de komende twaalf maanden mag verwachten. Op dezelfde grafiek is ook te zien wat dat betekent voor het voorraadniveau in dat warehouse, rekening houdend met de verwachte verkoop. Het overzicht geeft het inzicht dat nodig is om het aantal containers en daarmee de voorraad naar beneden of boven bij te stellen. Ook is direct zichtbaar hoeveel containers vervoerd moeten worden, zodat Wonderland op tijd contact met vervoerders kan leggen om de benodigde containercapaciteit inclusief voor- en natransport veilig te stellen. ‘Dit is het soort inzicht dat het leven van planners een stuk eenvoudiger maakt’, weet Karnasch.

Digital twin

Met de investering in supply chain software van John Galt Solutions heeft Wonderland een belangrijke stap gezet in digitalisering van de supply chain. Die werd tot dan toe gekenmerkt door een gebrekkig inzicht in de keten, trage besluitvorming en veel handmatig werk met gebruik van e-mails en spreadsheets. Volgens Matt Hoffman, vice president customer success bij John Galt, zou een digital twin een volgende stap kunnen zijn. ‘Daarmee kunnen we scenario’s analyseren. Wat gebeurt er als we meer voorraad in de lokale warehouses neerleggen of juist meer achterhouden in het mixing warehouse? En wat als we tien in plaats van vijf containers sturen, zodat de fabriek efficiënter kan produceren? Wat betekent dat voor de voorraadniveaus en voor de cashflow? Een digital twin helpt je om de juiste afwegingen te maken.’