Return Dock: WMS voor retouren

Return Dock

Aan het 12Return-platform is een nieuwe functie toegevoegd om één of meerdere retourcentra te runnen: Return Dock. Return Dock kan worden gezien als het Warehouse Management Systeem (WMS) voor retouren. Hiermee speelt de softwareleverancier in op het toenemend aantal retouren door direct-to-customer commerce en de uitdaging voor retailers en producenten om retouren met waarde terug te kunnen brengen in de markt.

12Return ondersteunt het retourproces vanuit de klant, zoals return-material-authorisation (RMA) en het transport. Bij een retourzending verschilt het magazijnproces van dat voor een normale zending. ‘Een Warehouse Management Systeem is vaak ingericht om de ‘normale’ productenstroom te managen, maar een retourstroom is een minder goed georganiseerde stroom. Veel retouren hebben nog een bewerking nodig voor ze weer kunnen worden verkocht’, zegt Stef de Bont, oprichter en CEO van 12Return. Met Return Dock heeft een bedrijf de mogelijkheid verschillende retourstromen in te richten. Daarbij biedt de software een totaaloverzicht van alles wat er in de retourketen gebeurt.

Het WMS Return Dock is een voorportaal van het ‘echte’ Warehouse Management Systeem van het logistieke proces. De software filtert en onderscheidt goede van slechte producten. ‘Op het moment dat er uit het retourproces goede producten binnenkomen die geen extra handeling nodig hebben, dan kunnen deze direct door naar het hoofdsysteem. Andersom is het zonde om slechte producten die wél een bewerking nodig hebben op te slaan in het WMS. Dit gebeurt momenteel nog veel’, geeft De Bont aan. Geretourneerde producten belanden in een hoek van het magazijn en worden niet meer tot waarde gebracht, met uiteindelijk als resultaat dat ze worden afgeschreven.

Waarde uit retourproducten halen

Dit probleem hoopt De Bont met Return Dock op te lossen. ‘Door producten te gaan behandelen, wordt de kans verhoogd dat deze nog tot waarde kunnen komen. Hoe sneller en efficiënter je dit doet, hoe groter de kans dat er waarde uit retourproducten kan worden gehaald.’

In de nabije toekomst ziet hij het voor zich om door middel van machine learning een algoritme te creëren dat automatisch bepaalt wat er met retourproducten moet worden gedaan. ‘Als je bijvoorbeeld kijkt naar de vraag in de markt en voorraadposities, dan kun je realtime bepalen of het zinnig is om een product te repareren. Dat heeft geen zin als er geen vraag naar is vanuit de markt of als er nog honderden producten op voorraad liggen.’

www.12return.com