Winnen als supply chain professional

Vandaag is het 10 jaar geleden dat Nina Brink haar internetbedrijf World Online op de beurs lanceerde. Het verhaal van Nina Brink is een verhaal dat elke supply chain professional in het achterhoofd moet houden: met winnen alleen kom je er niet.

Het onderwerp van het Eric Smits boek over Nina Brink is wat minder schikkelijk dan de hoofdfiguren van het succesvolle boek De prooi over ABN Amro van naamgenoot Jeroen Smit. Brink eist namelijk nog voor verschijnen een schadevergoeding en probeert Eric Smit via een lange juridische weg op de knieën te procederen.

Het is dezelfde Amerikaanse hardheid die Nina gebruikte bij de beursgang van haar internetbubbel. Destijds een lovenswaardige actie, maar in een mum van tijd spatte de bel en raakte ze in diskrediet. We willen wel trots zijn op iemand, maar iemand die de boel voor de gek houdt, dulden we niet. Zelfs al is dat nog niet eens bewezen.

Ergens bewonder ik deze vechtersmentaliteit wel. Of het altijd het gewenste effect oplevert, vraag ik me wel af. Vechtersbazen opereren vaak solistisch, kunnen moeilijk samenwerken en zoeken altijd naar de winst. Winnen is zeker een goede mentaliteit, maar winnen kan een goede scoop in de weg staan. De beursgang van World Online en het droevige verhaal erna, tonen dat Nina Brink alleen voor het winnen is gegaan. Ze ging hiervoor heel ver.

Het verhaal van een held die valt, trekt altijd veel publiek. Iemand die reuzensuccessen boekt, valt namelijk van een grotere hoogte en dat is entertainment. Eric Smit zoekt in zijn observaties en analyses waar het mis gaat. Hij doet dit aan de hand van honderden interviews. De jager die een prooi wordt of de liefde die verandert in haat. Bij Smits biografie over Nina Brink staat het probleem rond samenwerken centraal. Vrijwel alle (zaken)partners waarmee ze heeft samengewerkt, staan nu tegenover haar in de rechtbank.

Winnen en vechten is goed, onder supply chain managers heerst ook deze gedachte. Een jaar terug bij de verkiezingen van de Supply Chain Professional 2009 toonden de managers een vechtlust. Ze wilden winnen. De economische crisis leidde niet tot verlies. Het bood juist kansen en zou de taart opnieuw verdelen. De professionals zagen deze kansen en gingen vechten. Die dag eerst tegen elkaar, maar de rest van het jaar zouden ze hun onderneming laten winnen.

Winnen is goed, maar het vak is wel een teamsport. Je kunt als supply chain manager alleen winnen door samen te werken. Samenwerking begint in de onderneming, gooi de schotten tussen afdelingen, het silo-denken eruit, richt je op het gezamenlijk belang en attendeer elkaar daar op. Hiervoor is vertrouwen nodig. Dat vertrouwen moet je ook winnen. Dat winnen van vertrouwen is niet een gevecht, maar een toenadering. De winst van de toenadering en samenwerking is een stuk duurzamer dan de winst van het gevecht.

Iemand die verloren heeft, is niet altijd uitgeschakeld en een andere vijand is snel geboren. Maar samenwerking biedt de kans het gat in de markt te vinden en te veroveren.

Hendrik-Jan de Wit is publicist en werkt als webredacteur bij www.romae.nl. Kijk op zijn blog voor meer meningen en verhalen: http://hendrik-jandewit.blogspot.com. Hij was tot december webredacteur bij Supply Chain Magazine.