Winkels van failliete USG mogen voorraden blijven verkopen

De verkoop van de bedrijfsactiviteiten van de failliete Unlimited Sports Group (USG) is gestart. Geprobeerd wordt zoveel mogelijk winkels (Perry Sport én Aktiesport samen) in één deal te verkopen. De zaken blijven voorlopig open. Met de belangrijkste leveranciers zijn afspraken gemaakt over de verkoop van voorraad in de winkels. Een akkoord met de banken is er nog niet, hoewel zij wel het pandrecht hebben op de voorraden.

Het faillissement van USG kwam plotseling en is een gevolg van het sluiten van de V&D winkels en van het beëindigen van de samenwerking met Scapino. Sindsdien zijn gesprekken gevoerd met tal van betrokkenen, waaronder de banken (Rabobank, ING, Deutsche Bank en BoAML). De belangrijkste zekerheid van de banken bestaat uit een pandrecht op de voorraden. Besloten is dat de Perry Sport- en Aktiesport-winkels in ieder geval de komende periode open blijven.

De huidige voorraad van USG heeft een inkoopwaarde van circa zestig miljoen euro. Op een groot deel ervan rust een eigendomsvoorbehoud van leveranciers. Met de belangrijkste leveranciers zijn inmiddels afspraken gemaakt over de verkoop van voorraad in de winkels. Met de banken is er nog geen akkoord, maar ondanks dat wordt de verkoop in de winkels op last van de curator voortgezet.

USG

USG telt 53 vennootschappen met ongeveer 2500 personeelsleden. De groep exploiteert circa 350 winkels, deels shops-in-shops, en houdt zich verder bezig met groothandel en de uitbating van een eigen merk (Tenson) en diverse licenties van andere bekende merken, zoals Fila, Le coq sportif, INQ, en Ellesse. De groep is in Nederland, maar ook in andere landen actief, zoals in België (Primo-winkels), Zweden en Denemarken (Tenson) en Hongkong.

USG was overigens winstgevend. Op het terrein van sport, outdoor en fashion (footwear) is de groep marktleider met een marktaandeel van 35 tot 40 procent. Dit aandeel was groeiende doordat de groep beter presteerde dan haar branchegenoten. Ook met haar webwinkels presteerde USG beter dan de concurrentie: een jaarlijkse groei in dezelfde periode van 32 procent tegenover een groei van de onlinemarkt van 22 procent per jaar.