Winkelmalaise weerhoudt R&S Retail niet van beursgang

Het was een beursgang met een opmerkelijke timing: die van R&S Retail Group, het moederbedrijf van damesmodeketen Miss Etam, op 20 januari. Met het beursdebuut wil R&S echter geld ophalen om de winkels van Miss Etam op te knappen en andere winkelformules aan te kopen, meldt het FD van 21 januari 2016.

Rens van de Schoor is de man achter R&S. Zijn onderneming richt zich op het kopen, leiden en ontwikkelen van winkel- en modeformules. Vorig jaar mei lijfde R&S het failliete Miss Etam in. ‘Dat schrijft nu weer zwarte cijfers’, laat de voormalige ING-bankier in het FD weten.

Met de notering aan de Amsterdamse beurs kan R&S nu kapitaal ophalen door nieuwe aandelen uit te geven. Ook kan het bedrijf nieuwe aankopen mogelijk deels in beursgenoteerde aandelen doen. Dat moet de slagkracht van het bedrijf vergroten.

Brantano

Een te verwachten aankoop is die van schoenenketen Brantano. Vorige week werd die keten al ingelijfd door Brantnew, een samenwerkingsverband tussen Van de Schoor, de Belg Dieter Penninckx van FNG Group en de familie Torfs, eigenaar van de Belgische schoenenketen Torfs.

Brantano kwam uit de stal van de Macintosh Retail Group, dat vlak voor de jaarwisseling failliet werd verklaard. Van de Schoor nam de keten in eerste instantie op eigen titel over omdat hij het vanwege een inzakkende kasstroom nog te vroeg achtte om deze al bij R&S onder te brengen.

Logistiek

Van de Schoor geeft ook ruiterlijk toe geen ervaring met schoenenketens te hebben, die volgens hem – en dan met name achter de schermen – wezenlijk verschillen van kledingwinkels, bijvoorbeeld in logistiek opzicht, de manier waarop het management zijn personeel moet inzetten en de winkels indeelt.

De ondernemer streeft ernaar binnen afzienbare tijd schoenen en kleding in dezelfde winkel aan te bieden, iets dat buitenlandse ketens als H&M en Zara ook al doen. Er is volgens hem nog geen Nederlandse winkelketen die schoenen en mode combineert.

Van de Schoor wil met het samenvoegen van beide items starten op internet. Dit omdat bij e-commerce de combinatie van kleding en schoenen makkelijker te realiseren is, meent hij. Fysieke winkels met hetzelfde concept zouden later kunnen volgen.