‘Winkeliers moeten vrezen voor komst Amazon’

De komst van de Amerikaanse webreus Amazon naar ons land zal het fysieke winkels erg moeilijk maken, voorspelt Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing & distance selling aan de Erasmus Universiteit. Molenaar meldt in het FD van 12 november 2014 dat ontwikkelingen in Amerika en Engeland dit aantonen.

Amazon.com was de eerste grote, online retailer in Amerika. Met de komst van de webreus veranderde het bestaande detailhandelsmodel ingrijpend. De gevestigde retail in Amerika werd daar het slachtoffer van, en datzelfde gold vervolgens ook voor de retail in Engeland en Duitsland, waar Amazon ook al sinds de jaren ’90 actief is.

Volgens hoogleraar Molenaar hebben winkeliers veel last van Amazon, maar de grote webshops juist niet. Door de enorme focus op internet, het vertrouwen dat gecreëerd wordt door Amazon, ontwikkelen tientallen andere webwinkels zich ook erg succesvol. Bol.com zou met Amazon bijvoorbeeld een partner krijgen om de markt verder te ontwikkelen.

Cor Molenaar (1)Volgens Molenaar krijgt de detailhandel in Nederland het daarentegen nog moeilijker, mocht Amazon hierheen komen. Het gerucht dát Amazon naar Nederland komt, gaat overigens al jaren. Praktische redenen zouden daaraan ten grondslag liggen. Levering vanuit Engeland en Duitsland is eenvoudig en Nederland heeft een heel goed logistiek netwerk.

Eén remedie

Extra aandacht voor online zal in Nederland volgens Molenaar dus ook vooral ten koste gaan van de bestaande fysieke winkels. Klanten zullen immers nog meer prijzen gaan vergelijken en de webwinkels zullen hun strategie aanpassen en meegaan met deze veranderingen: meer service, snellere levering en lagere prijzen.

Volgens Molenaar is er maar één remedie: de fysieke winkels zullen zich snel moeten aanpassen. Hij pleit ervoor een visie te ontwikkelen op binnensteden waar veel plaats is voor cultuur, horeca en leuke, kleinere winkels. De overheid zal deze veranderingen volgens hem moeten stimuleren en faciliteren. Maar dan bij voorkeur níet door het heffen van parkeergelden of het reguleren van openingstijden, aldus de hoogleraar.