Winkeliers experimenteren met ophaalbalies

De afhaalpunten schieten overal als paddenstoelen uit de grond. Het eerste ophaalpunt van Albert Heijn is op 1 november geopend, warenhuisketen V&D ging de supermarktonderneming deze zomer voor met de opening van afhaalpunten langs de snelweg en een grote groep webwinkels heeft zich aangesloten bij netwerken van bemande afhaalpunten. Dat schrijft het FD op 30 oktober 2012.

Kiala-klanten kunnen hun internetbestellingen ophalen bij een tankstation, stomerij of zelfs een Albert Heijn-winkel. De AH-afhaalpunten kijgen bovendien concurrentie van afhaalcentrum De Buren. Dat plaatst met miljoenensteun van de regionale investeringsmaatschappij Wadinko in sneltreinvaart duizenden afhaalkluizen in Nederland.

Dit soort click-and-collect-diensten heeft een nadeel. ‘Grote winkelketens merken dat dertig tot veertig procent niet wordt opgehaald’, zegt Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing en distant selling. Hij vindt dat winkeliers met afhaalpunten hun bezorgproblemen afwentelen op de klant.

Molenaar verwacht dat er in de retail een heel nieuw distributiemodel ontstaat, waarin het voorraadbeheer van alle kanalen samenkomt en de magazijnen op de plaatsen komen te staan waar consumenten winkelen. Zo vallen de sfeer van het winkelen en het gemak van kopen via internet samen.