Winkel als onderdeel van distributienetwerk

Manhattan Associates introduceerde recentelijk Supply Chain Commerce. Deze omnichanneloplossing brengt commercie en fulfilment samen, waarbij beschikbaarheid van de voorraad een sleutelwoord is. ‘De digitale revolutie heeft als gevolg dat individuele consumenten een grote rol spelen in de manier waarop ze bediend worden. Op elke order wordt nu een gezicht geplakt. Dat brengt grote complexiteit in de supply chain met zich mee’, zegt Pieter Van den Broecke, managing director Central Europe bij Manhattan Associates.

Consumenten kunnen artikelen tegenwoordig overal kopen, laten afleveren, ophalen en retourneren. Tot nog toe heeft de focus van retailers en groothandels er vooral op gelegen om klanten zo goed mogelijk te bedienen en hun belofte aan de individuele klant waar te maken met flexibele fulfilment. ‘Het is niet iedereen gelukt om hun services op een winstgevende manier te doen’, merkt Van den Broecke op. ‘Je ziet dat supply chain efficiëntie in de volgende golf van verandering daarom meer en meer focus krijgt.’

Inzicht in voorraden en voorraadbeschikbaarheid zijn volgens hem cruciaal. ‘Als een artikel niet beschikbaar is in het distributiecentrum, maar nog wel in een winkel, dan moet een retailer dat kunnen identificeren en de winkelvoorraad kunnen aanspreken. Dat houdt in dat het pakket dan ook verzonden moet kunnen worden vanaf de winkel’, legt hij uit.

Voorraadsegmentatie is uitermate belangrijk om dynamisch om te kunnen gaan met vraagpatronen. Veel retailers en groothandels weten echter nog niet goed hoe ze met hun voorraden om moeten gaan. Met Supply Chain Commerce biedt Manhattan Associates een oplossing voor deze problematiek, ook aan logistiek dienstverleners die fulfilmentservices voor hun opdrachtgevers aanbieden.